گلیکولیک اسید برای آکنه

به گزارش مجله زیبایی زندگی، گلیکولیک اسید یک ترکیب طبیعی موجود در نیشکر بوده که عمدتا در محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار گرفته و به علت توانایی نفوذ بسیار عالی آن برای درمان انواع مختلف مسائل مرتبط با پوست مانند آکنه مفید می باشد. این

گلیکولیک اسید برای آکنه

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

گلیکولیک اسید یک ترکیب طبیعی موجود در نیشکر بوده که عمدتا در محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار گرفته و به علت توانایی نفوذ بسیار عالی آن برای درمان انواع مختلف مسائل مرتبط با پوست مانند آکنه مفید می باشد. این مقاله بعضی اطلاعات درباره استفاده از گلیکولیک اسید برای درمان آکنه و بعلاوه درباره فواید و خطرات آن ارائه می دهد.

آکنه یک بیماری پوستی بوده که در طول دوران نوجوانی ایجاد می شود. بیشتر افراد تا رسیدن به بیست سالگی از این بیماری رهایی می یابند. با این حال، در بعضی موارد، این بیماری ممکن است حتی تا سنین سی تا چهل سالگی هم باقی بماند. علت این بیماری پوستی، فراوری چربی و سبوم بیش از حد، گرفتگی فولیکول های مو می باشد. چندین روش درمانی خانگی و پزشکی وجود داشته که به رهایی از این مشکل یاری می نماید. در این راستا، گلیکولیک اسید یک روش درمانی جهت درمان آکنه بوده که به سرعت در میان بیماران محبوب شد.

گلیکولیک اسید متعلق به گروهی از مواد شیمیایی بوده که به اسم آلفا هیدروکسی اسیدها یا اسیدهای میوه شناخته می شود. این اسید یک محصول طبیعی بوده که از نیشکر جداسازی می شود و قادر به نفوذ به پوست می باشد. به واسطه این خصوصیت، برای درمان انواع مسائل پوستی مانند دانه های سرسیاه، خطوط ریز پوست، پوست ناهموار، جای جوش و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه عمل گلیکولیک اسید

هنگامی که این ترکیب بر روی پوست استفاد می شود، با لایه بالایی اپیدرم واکنش داده و باعث تجزیه سبوم و دیگر موادی که به سلول های مرده پوست متصل هستند، می شود. سلول های مرده پوست که باعث گرفتگی منافذ می شوند با استفاده از گلیکولیک اسید از بین رفته و این ترکیب باعث استحکام پوست می شود. بنابراین، این گلیکولیک اسید باعث به تعادل رساندن اندازه pH پوست انسان در مواردی که به واسطه مسائل هورمونی، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، رژیم غذایی ضعیف و غیره مقدار pH از حالت تعادل خارج شده، می شود.

آنالیز غلظت و سطوح pH گلیکولیک اسید ذکر شده در محصول مهم می باشد. هنگامی که درصد گلیکولیک اسید بالا و مقدار pH پایین باشد، می تواند منجر به التهاب بیشتر پوست شود. به طور ایده آل، نباید غلظت بیشتر از 10 درصد گلیکولیسک اسید در محصولات مراقبت از پوست به کار برده شود، چون باعث آسیب رسیدن به پوست می شود. به همین علت، اغلب محصولات دارای غلظتی بین 8 تا 10 درصد گلیکولیک اسید می باشند. محصولات متعدد مراقبت از پوست از جمله ژل ها، مواد شستشو دهنده صورت، لوسیون ها، لایه بردارهای شیمیایی و غیره در بازار موجود می باشد. کاربرد منظم این ژل ها و مواد شستشو دهنده صورت می تواند در برطرف بیماری آکنه بسیار موثر باشد. علاوه بر این، این لوسیون ها و کرم ها به مرطوب کردن پوست های مستعد آکنه بدون ایجاد چربی بر روی آن ها یاری می نمایند.

لایه بردارهای صورت گلیکولیک اسید، لایه بردارهای آلفا هیدروکسی اسید یا لایه بردارهای شیمیایی که دارای درصد بالایی از این اسید هستند، در صورت استفاده دقیق و رعایت اقدامات احتیاطی، مفید می باشد. از این لایه بردارهای شیمیایی به منظور درمان آکنه استفاده می شود. این لایه بردارها، یک بار در هفته و برای حدود شش هفته استفاده می شوند. در هر جلسه لایه برداری، لایه بردارهای شیمیایی حاوی گلیکولیک اسید به کار برده می شوند .در صورتی که با استفاده از این لایه بردارها صورت تمیز نشد، برنامه درمانی را می توان با یکی دیگر از لایه بردارهای شمییایی برای مدت چند هفته دنبال کرد.

استفاده از یک روش درمانی خوب نه تنها به از بین بردن آکنه یاری نموده، بلکه باعث مقاومت بیشتر پوست به جوش هایی که در آینده به وجود خواهد آمد، یاری می نماید. گلیکولیک اسید باعث کاهش جای جوش و لکه های تیره پوست می گردند. علت این امر این است که گلیکولیک اسیدها سلول های نوی را بر روی سطح پوست تشکیل می دهند. هنگامی که سلول های نو تشکیل شد، جوش های قدیمی به صورت اتوماتیک حذف می شوند. بعلاوه، زمان بازیابی صورت در مقایسه با دیگر لایه بردارهای شیمیایی بسیار کمتر است.

فواید گلیکولیک اسید

گلیکولیک اسید ماهیت بسیار اسیدی دارد. این امر باعث می شود که برای لایه برداری پوست مناسب باشند. هنگامی که این اسید بر روی پوست استفاده می شود، به داخل آن نفوذ می نماید. این ترکیب چربی های موجود بر روی سطح پوست و گرد و خاکی که باعث نگه داری سلول های مرده پوست می شود را از بین می برد. هنگامی که پوست به طور کامل از چربی، گرد و خاک و سلول های مرده رهایی یافت، احتمال بروز آکنه هم کاهش می یابد.

این اسید یک مرطوب نماینده طبیعی می باشد. افرادی که دارای پوست چرب و بسیار حساس هستند، از لوسیون ها و کرم های حاوی گیکولیک اسید به منظور مرطوب کردن سطح پوست استفاده می شود.

خطرات استفاده از گلیکولیک اسید

استفاده منظم از گلیکولیک اسید باعث ایجاد حساسیت به نور آفتاب می شود، بنابراین در صورتی که از این روش درمانی استفاده می کنید، باید در هنگام قرار گرفتن در معرض خورشید از کرم های ضد آفتاب به منظور جلوگیری از آفتاب سوختگی بهره ببرید.

افرادی که از گلیکولیک اسید برای درمان آکنه استفاده می نمایند، ممکن است برای چند روز بعد از استفاده از این ترکیب، حالت قرمزی را بر روی صورت تجربه نمایند، علاوه بر این، سوزش پوست، تغییر رنگ یا تورم هم ممکن است رخ دهد. علت این امر این است که لایه بردارهایی که جهت درمان استفاده می شود، ممکن است حاوی غلظت بالایی از این اسید باشند.

غلظت 10 درصد یا کمتر گلیکولیک اسید به اسم لوسیون یا کرم بی خطر می باشد. با این حال، غلظت های بالاتر می تواند ایجاد علائمی مانند التهاب، رنگی شد و نازک شدن پوست شود.

استفاده از محصولات دیگر حاوی ویتامین A یا مصرف داروهای دیگر می تواند منجر به بروز واکنش هایی بر روی پوست شود.

استفاده از این روش برای درمان آکنه هنگامی که اقدامات احتیاطی مانند استفاده از کرم های ضد آفتاب و غلظت های پایین گلیکولیک اسید مفید می باشد. بنابراین، این اثرات موقتی بوده و در عرض چند روز ناپدید می شوند. علاوه بر این، اثرات این اسید از فردی به فرد دیگر متغیر می باشد. اعتقاد بر این است که کرم های حاوی 10 درصد یا کمتر برای زنان باردار و مادران شیرده بی خطر می باشد. با این حال، قبل از استفاده از این دارو بهتر است با پزشک متخصص مشورت شود.

منبع: راسخون
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1878

به "گلیکولیک اسید برای آکنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلیکولیک اسید برای آکنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید