آزمایش پیروز موشک مافوق صوت آمریکا

به گزارش مجله زیبایی زندگی، پروژه ای به رهبری سازمان پژوهش های دفاعی پیشرفته ایالات متحده (DARPA)، آزمایش نهایی موشک مافوق صوت شرکت لاکهید مارتین موسوم به HAWC را با موفقیت به انجام رساند.

آزمایش پیروز موشک مافوق صوت آمریکا

سازمان پژوهش های دفاعی پیشرفته ایالات متحده (DARPA) نوترین پرواز آزمایشی موشک مافوق صوت ساخته شده به دست شرکت لاکهید مارتین را با موفقیت به انجام رساند.

به نقل از نیو اطلس، پروژه ای به رهبری سازمان پژوهش های دفاعی پیشرفته ایالات متحده (DARPA)، آزمایش نهایی موشک مافوق صوت شرکت لاکهید مارتین موسوم به HAWC را با موفقیت به انجام رساند.

این موشک با استفاده از یک موتور اسکرم جت ساخته شده به وسیله شرکت Aerojet Rocketdyne به سرعت بیش از پنج ماخ در مسیر 560 کیلومتری خود رسید.

اسکرم جت (Scram Jet) که از عبارت supersonic combustion ramjet گرفته شده و به معنای احتراق در سرعت مافوق صوت است، نام موتوری برای انجام پرواز های مافوق صوت است. این گونه موتور ها در سرعت های مافوق صوت به کار می روند و طرز کار آن ها بسیار مشابه با موتور های رَم جت با چند تغییر است.

این نکته قابل توجه است که مشتعل ساختن مولکول های هوا در حالی که هوا با سرعت بالای چهار ماخ وارد چنین موتوری می گردد، مانند روشن کردن یک کبریت در گردباد است.

اولین هواپیمای دارای موتور اسکرم جت، هواپیمای ناسا ایکس-43 است که سرعت آن بالای هفت ماخ است.

این پرواز آزمایشی نو، حاصل سرمایه گذاری مشترک DARPA، نیروی هوایی ایالات متحده، آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی (AFRL) و شرکت های لاکهید مارتین و Aerojet Rocketdyne است.

در این پرواز نیز به مانند دو پرواز آزمایشی قبلی، این موشک مافوق صوت متشکل از یک تقویت کننده موتور موشک جامد، یک پوشش محافظ گلایدر و یک کلاهک جنگی از یک بمب افکن B-52 H Stratofortress بود؛ بنابراین پس از پرتاب، پیشرانه به طور اتوماتیک روشن شد و پس از آنکه موتور اسکرم جت کار را به دست گرفت، موشک را به سرعت مافوق صوت رساند و با رسیدن به ارتفاع بیش از 18 هزار متر، موشک به سرعت بیش از پنج برابر سرعت صوت شتاب یافت.

به گفته لاکهید مارتین، این آزمایش داده های موتور اسکرم جت مورد استفاده برای تامین انرژی موشک را دو برابر کرد. این موتور یکی از دو نسخه ای است که به وسیله نیروی هوایی ایالات متحده در نظر گرفته شده است. دیگری به وسیله شرکت Raytheon در حال توسعه است.

لاکهید مارتین می گوید، این داده ها برای بهبود فناوری و توسعه پوشش عملکرد قبل از مرحله بعدی و انجام سه پرواز آزمایشی دیگر که در آن موشک به یک کلاهک واقعی مجهز می گردد، استفاده می گردد.

اندرو تیپی نادلر، مدیر برنامه HAWC گفت: برنامه HAWC نسلی از مهندسین و دانشمندان نو را در حوزه مافوق صوت ایجاد نموده است. بعلاوه حجم زیادی از داده ها و پیشرفت ها را برای جامعه مافوق صوت به ارمغان آورده است. تیم های صنعتی به طور جدی با موتور های اسکرم جت به چالش خورده اند و ما شجاعت و شانس این را داشتیم که این کار را انجام دهیم.

منبع: فرادید
انتشار: 15 بهمن 1401 بروزرسانی: 15 بهمن 1401 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2244

به "آزمایش پیروز موشک مافوق صوت آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش پیروز موشک مافوق صوت آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید