آیا مستاجر می تواند جریمه دیرکرد رهن دریافت کند؟

به گزارش مجله زیبایی زندگی، با توجه به تعهدات اجرا شده در معاملات رهن و اجاره ملک، طرفین قرارداد موظف اند اقدامات لازم برای انجام مفاد درج شده در قرارداد را انجام داده و نسبت به توافقات اجرا شده متعهد بمانند.

آیا مستاجر می تواند جریمه دیرکرد رهن دریافت کند؟

در قانون مدنی ماده 466 بیان نموده است اجاره عقدی معوض است که به واسطه آن شخصی به عنوان مستاجر برای مدت زمانی تعیین، مالک منافع مال می گردد. در این مطلب از خبرنگاران به موضوع جریمه دیر پرداخت کردن پول رهن می پردازیم.

آیا مستاجر می تواند جریمه دیر پرداخت کردن پول رهن را دریافت کند؟

در انتها قرارداد اجاره، مالک می بایست مبلغ رهن را تمام و کمال به مستاجر تحویل دهد. بعضی مواقع به سبب بالا بودن مبلغ و مسائل مالک یا اختلافات موجود، مالک از پرداخت به موقع مبلغ رهن خودداری می نماید. در این شرایط تکلیف مستاجر چیست؟ آیا خسارت وارد شده به مستاجر به سبب عدم پرداخت به موقع مبلغ ودیعه از سوی مالک، باید جبران گردد؟

اگر در انتها قرارداد مستاجر تصمیم به تخلیه داشته و با هماهنگی مالک بخواهد برای تحویل ملک اقدام کند اما از سوی مالک همکاری لازم جهت بازپرداخت رهن انجام نگردد، مستاجر می بایست بر اساس روال قانونی پیش برود تا بتواند حقوق خود را دریافت کند. چرا که در بعضی موارد افراد برای تلافی یا لجبازی اقداماتی را انجام می دهند که از نظر قانون ایراد داشته و موجب از بین رفتن حقوق مسلم افراد می گردد. لذا توصیه می گردد در صورت بروز اختلاف در روابط مالک و مستاجر خودسرانه عمل ننموده و مراحل قانونی را طی کنید.

چنانچه به عنوان مستاجر قصد تخلیه ملک را دارید اما مالک از بازپرداخت پول رهن خودداری می نماید، می بایست طبق روال زیر و بر اساس قانون پیش بروید تا بتوانید حقوق خود و جریمه دیرکرد بازپرداخت رهن را دریافت کنید.

  • اطلاع دادن به مالک به منظور تخلیه ملک در موعد مقرر
  • تخلیه به موقع و تحویل کلید به مشاور املاک تنظیم کننده قرارداد اجاره
  • دریافت رسید از مشاور املاک جهت تحویل کلید ملک
  • امضا رسید کلید به وسیله دو نفر شاهد بالغ و مذکر
  • مراجعه به شورای حل اختلاف و ارائه درخواست رسیدگی به مشکل پیش آمده
  • تنظیم اظهارنامه و اطلاع مالک از طرح شکایت به وسیله مراجع مربوطه

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، مجازات نگهداری از سگ در آپارتمان چیست؟ را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2124

به "آیا مستاجر می تواند جریمه دیرکرد رهن دریافت کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مستاجر می تواند جریمه دیرکرد رهن دریافت کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید