اتفاق مهم هفته بعد بورس چیست؟

به گزارش مجله زیبایی زندگی، به گزارش خبرنگاران، نخستین روز زمستان بود که سازمان خصوصی سازی با انتشار خبر تصویب بزرگ ترین واگذاری تاریخ بورس از عرضه به جای مانده سهام دولت در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در میانه دی ماه اطلاع داد. هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، در مجموع حدود 40 درصد فراوری صنعت پتروشیمی کشور را در اختیار دارد و سال گذشته بیش از سه میلیارد دلار صادرات داشته است. روز گذشته سازمان خصوصی سازی نشستی خبری در این خصوص ترتیب داد و به تشریح فرایند این واگذاری بزرگ بورسی پرداخت. حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در این نشست خبری گفت: بخشی از سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که در اختیار دولت واقع شده است، در فهرست واگذاری ها قرار گرفته و قرار است در سه بلوک یک، دو و 15 درصدی در بازار سهام عرضه گردد.

اتفاق مهم هفته بعد بورس چیست؟

وی با اشاره به گستردگی و بزرگی هلدینگ خلیج فارس به لحاظ تعدد شرکت های تابعه گفت: جلسات مختلفی با وزیر اقتصاد و معاون اول رئیس جمهور درباره واگذاری هلدینگ خلیج فارس برگزار گردید. بعلاوه در ستاد مالی دولت به ریاست رئیس جمهور موضوع واگذاری شرکت های دولتی از جمله هلدینگ خلیج فارس آنالیز و مجوز آن صادر شد.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه افزود: دو بلوک یک و دو درصدی سهام هلدینگ خلیج فارس به صورت نقدی و سهم یک درصدی آن بدون اضافه ارزش و بلوک دو درصدی با پنج درصد اضافه ارزش، شنبه و یکشنبه هفته آینده (یازدهم و دوازدهم دی ماه) در بازار سرمایه عرضه می گردد. بعلاوه سهم بلوک 15 درصدی دولت با 30 درصد اضافه ارزش بر اساس قیمت پایه که از نرخ روز تابلوی بازار سرمایه مشخص خواهد شد، به متقاضیان عرضه می گردد.

ارزش سهام فارس در بورس در حال حاضر حدود 320 میلیارد تومان است. اگر این معامله شکل بگیرد، بزرگ ترین عرضه بورس سازمان خصوصی سازی به لحاظ ارزش ریالی خواهد بود. وی پیش تر نیز گفته بود: بلوک 15 درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس اگرچه غیرکنترلی است، اما مدیریتی محسوب می گردد و بنابراین، 30 درصد به قیمت پایه اضافه خواهد شد.

بعلاوه این سازمان در مورد نحوه مشخص قیمت پایه مکلف است در مورد سهام شرکت های بورسی، قیمت تابلو در روز عرضه را ملاک قرار دهد البته به شرطی که از قیمت تابلو در روز تصویب هیات واگذاری کمتر نباشد. این شرط هم به این علت است که با هدف کاهش قیمت پایه، پس از تصویب هیات واگذاری اقدامی صورت نگیرد. بر اساس اطلاعیه منتشر شده روی تارنمای سازمان خصوصی سازی تاریخ عرضه بلوک 15 درصدی صنایع پتروشیمی خلیج فارس چهارشنبه 15 دی ماه اعلام شده است.

رئیس سازمان خصوصی سازی 40 درصد سهامداران هلدینگ خلیج فارس را دارندگان سهام عدالت عنوان و اظهار کرد: امیدواریم با واگذاری این بخش از سهام دولت، به کارآمدی شرکت افزوده گردد. هلدینگ خلیج فارس به رغم تحریم ها، بیش از 100 درصد برطرف تعهد ارزی داشته است.

بر اساس اطلاعات مندرج در تارنمای سازمان خصوصی سازی، تعداد کل سهام قابل واگذاری بلوک یک درصدی که قرار است 11 دی ماه عرضه گردد، 2 میلیارد و 870 میلیون سهم و قیمت پایه هر سهم 9960 ریال اعلام شده است. به این ترتیب ارزش پایه کل سهام قابل واگذاری در این بلوک، 28 هزار و 585 میلیارد و 200 میلیون ریال خواهد بود. تعداد کل سهام قابل واگذاری بلوک یک درصدی که قرار است 12 دی ماه عرضه گردد، 5 میلیارد و 740 میلیون سهم و قیمت پایه هر سهم 10460 ریال اعلام شده است. به این ترتیب ارزش پایه کل سهام قابل واگذاری در این بلوک، 60 هزار و 40 میلیارد و 400 میلیون ریال خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

آخرین اخبار جامعه را از صفحه جامعه دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2002

به "اتفاق مهم هفته بعد بورس چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتفاق مهم هفته بعد بورس چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید