اما واگرهای منتخبان مجلس یازدهم درباره مصوبه تغییرواحد پول ملی

به گزارش مجله زیبایی زندگی، خبرنگاران: منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه بعضی منتخبین تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان برای بازگرداندن لایحه حذف چهار صفر به مجلس یازدهم، گفت: در شرایط ادامه تورم، حذف چهار صفر از پول ملی را اقدامی نمایشی می دانیم.

اما واگرهای منتخبان مجلس یازدهم درباره مصوبه تغییرواحد پول ملی

به گزارش خبرنگاران سید احسان خان دوزی در گفت و گو با ایسنا، درباره نامه منتخبین تهران به شورای نگهبان برای بازگرداندن لایحه حذف چهار صفر از پول ملی اظهار کرد: 9 نفر از اقتصاددانان منتخب مردم تهران در نامه ای به اعضای شورای نگهبان، خواهان این شدند که شورای نگهبان این لایحه را به مجلس بازگرداند.

این منتخب مردم تهران همچنین افزود: اواسط تابستان سال گذشته دولت لایحه ای را با عنوان اصلاح قانون پولی و بانکی به مجلس ارسال کرد که محتوای این لایحه تغییر واحد پول ملی و حذف چهار صفر بود. البته این مسئله در دولت گذشته نیز مطرح شد ولی مورد نقد جدی واقع شده بود و کارشناسان انتظار نداشتند این لایحه در کمیسیون مالی و سپس صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب گردد اما این لایحه با سرعت و شتاب در دستور کار نهاده شد و تصویب شد و به شورای نگهبان ارسال گشت.

وی ادامه داد: ما معتقدیم حذف چهار صفر به لحاظ مالی مسئله ای را حل نمی کند زیرا تغییر واحد پول ملی در مرحله آخر اصلاح مالی انجام می گیرد یعنی در سلسله مراتب اصلاح مالی ابتدا باید اقدامات دیگری انجام گردد تا زمینه های تورم کاهش یابد و سپس نوبت به تغییر واحد پول ملی می رسد. کشورهایی که چنین تجربه های داشتند، ابتدا تصمیمات جدی و تحول گرایانه ای در سیاست های تامین کسری بودجه، سیاست پولی بانک مرکزی و سیاست ارزی گرفتند و سپس واحد پول ملی خود را تغییر دادند.

خاندوزی در انتها خاطر نشان کرد: حذف صفر از پول ملی به تنهایی هیچ تاثیری بر روی بهبود شاخص های مالی از جمله بهبود رونق، افزایش فراوری و اشتغال یا کاهش تورم ندارد و در شرایطی که زمینه برای کاهش تورم وجود ندارد، اجرا کردن این بند به تنهایی کارساز نیست و این اقدامات فقط اصلاحات نمایشی و غیرضروری است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1055

به "اما واگرهای منتخبان مجلس یازدهم درباره مصوبه تغییرواحد پول ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اما واگرهای منتخبان مجلس یازدهم درباره مصوبه تغییرواحد پول ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید