تأثیر مصوبه آمریکا بر بازار گردشگری ایران، به فکر آینده باشیم

به گزارش مجله زیبایی زندگی، علی اصغر شالبافیان از کارشناسان حوزه گردشگری و عضو هیات علمی دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان پیرامون تبعات مصوبه اخیر کنگره آمریکا علیه گردشگری ایران به خبرنگاران گفت: آنالیز این موضوع که مصوبه اخیر کنگره آمریکا چه تاثیری بر روی گردشگری ایران دارد، در دو سطح باید آنالیز گردد؛ یکی تاثیر بر روی بازارهای بالقوه و در حال ظهور کشور و دیگری، تاثیر در بازارهای فعلی کشور.

تأثیر مصوبه آمریکا بر بازار گردشگری ایران، به فکر آینده باشیم

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور تفریحی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

وی گفت: بیش از 80 درصد گردشگران ورودی ما از نظر تعداد، به کشورهای مورد اشاره در مصوبه آمریکا مربوط نمی شوند؛ پس اگر سطح تحلیل ما این باشد که بر بازارهای فعلی چقدر تاثیرگذار هستند و بازارهای آینده هم مثل بازارهای فعلی خواهد بود، طبیعی است که از این منظر تاثیر زیادی نخواهد گذاشت.

بازارهای فعلی محصول دوران قبل از برجام است

شالبافیان گفت: بازارهای فعلی محصول دوران قبل از برجام است و به همین دلیل با گشایش های سیاسی، اگر این مصوبه نبود، بیشترین ورودی ما از کشورهای اروپایی و گردشگران 38 کشوری بود که نامشان در مصوبه آمده است؛ پس می توان گفت این مصوبه در بازارهایی که در آینده می توانستند بازارهای ایران باشند، تاثیرگذار است.

عضو هیات علمی دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان اضافه کرد: از منظر اینکه چطور باید به این مصوبه واکنش نشان داد،به نظر می رسد چند واکنش در بلندمدت می تواند اتخاذ گردد که ثبات بخشی در گردشگری ایجاد کند. یکی از دغدغه های سازمان میراث فرهنگی این است که گردشگری را از شنمایندگی نجات دهد. یکی از راه چارهها این است که بازارهای هدف را متنوع کند و به کشورهای محدود وابسته نباشند؛ از این جهت هر اتفاق سیاسی نمی تواند بر بخشی از بازار اثرگذار باشد، اگرچه می گویند ورودی های ما از کشورهای همسایه بیشتر است.

وی توضیح داد: نزدیک 50 درصد ورودی ما از عراق و آذربایجان است. این دو کشور از زمانی که ارزش پول ملی ایران کم شد، بیشتر به کشورمان آمدند. اگر ارزش پول ما مجدداً تقویت گردد، گردشگرفرستی آنها هم ضعیف می گردد؛ کما اینکه در چند ماه اخیر ملاحظه شد که وقتی ارزش پولی منات آذربایجان نسبت به ریال کمتر شد یا پول ملی ما ارزش بیشتری داشت، ورودی ها از آذربایجان کمتر شد.

نظام گردشگرپذیری مبتنی بر تورگردانان باشد

شالبافیان اضافه کرد: یک راه چاره این است که نظام گردشگرپذیری مبتنی بر تورگردانان باشد. وقتی گردشگر وارد می گردد، باید برای تورگردان، منفعت داشته باشد. وقتی گردشگرفرستی ضعیف باشد، درواقع منافع اقتصادی تورگردانان نیز تضعیف شده است؛ پس کوشش می نمایند که بخشی از بازار ایران را حفظ نمایند. منتهی این کار مبتنی بر تسهیلات بلندمدتی است که تورگردان خارجی را ترغیب به حضور گردشگر در ایران می نماید.

وی تاکید نمود: می توان تورگردانان خارجی را ترغیب به گردشگرفرستی به ایران کرد؛ مانند بعضی از کشورها که مشوق های اقتصادی به تورگردانان می دهند تا آنها برای کشورشان گردشگر بفرستند، مانند امارات که می خواست دوبی را مقصد گردشگری کند و به تورگردانان انگلیسی، تشویق های اقتصادی داد و جایزه گذاشت. ما باید به سمت بازارها متنوع و انواع گردشگری برویم که ذاتاً شنمایندگی کمتری نسبت به متغیرهای سیاسی و اقتصادی دارد. به عنوان مثال گردشگری سلامت و زیارت نسبت به این متغیرها کمتر آسیب پذیر هستند.

عضو هیات علمی دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان گفت: انواع دیگر مثل بعضی از اقلام گردشگری فرهنگی نیز آسیب پذیری کمتری دارند. باید برای این نوع گردشگری ها، برنامه نظام مندی وجود داشته باشد، چرا که تاثیرپذیری آنها کمتر است. به عنوان مثال کسی که برای درمان به ایران می آید، مجبور است که سفر کند و مقداری گران بودن این سفر و یا مسائل سیاسی، کمتر روی تصمیمش اثر خواهد گذاشت.

وی توضیح داد: ورودی های عراق و آذربایجان نیز دارای شنمایندگی هستند. اگر فردا مجدداً ارزش پولی آنها تقویت گردد، کمتر گردشگر به ایران می فرستند. باید در بازارهای هدف گردشگری مان تعادل وجود داشته باشد تا اگر وقایع سیاسی و یا اقتصادی رخ داد، کمتر اثر بپذیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 708

به "تأثیر مصوبه آمریکا بر بازار گردشگری ایران، به فکر آینده باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر مصوبه آمریکا بر بازار گردشگری ایران، به فکر آینده باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید