تثبیت دیپلماسی فناوری با سفر هیات ایرانی به سوریه ، سوریه بازار مناسبی برای محصولات اشباع شده دانش بنیان و خلاق دارد خبرنگاران

به گزارش مجله زیبایی زندگی، مشاور معاون علمی و فناوری گفت: همکاری ایران و سوریه درحوزه هایی، چون زیست فناوری، تجهیزات آزمایشگاهی، دانشگاهی و بیمارستانی برای گسترش دیپلماسی علم و فناوری توسعه می یابد.

تثبیت دیپلماسی فناوری با سفر هیات ایرانی به سوریه ، سوریه بازار مناسبی برای محصولات اشباع شده دانش بنیان و خلاق دارد خبرنگاران

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور؛ از آنجایی که دیپلماسی علم و فناوری امروزه سیاست های خارجی کشور ها را تحت تأثیر قرار داده است، تقویت و گسترش همکاری های علمی و فناورانه ایران با کشور سوریه در دستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نهاده شد.

از این رو هیأتی تجاری و فناوری از 40 شرکت خلاق و دانش بنیان به همراه سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری راهی کشور سوریه شدند تا با تبادل تجربیات علمی و فناوری خود، راستا اقتصادی کشورمان را تغییر داده و راه صادرات کالا های ایران ساخت را به این کشور هموار نمایند.

این شرکت های خلاق و دانش بنیان در حوزه های مختلفی مانند زیست فناوری، ICT، تجهیزات آزمایشگاهی و دانشگاهی و بیمارستانی، آموزشی و توانبخشی پزشکی و کشاورزی کالا هایی برای عرضه و صادرات دارند که در ملاقات های جداگانه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با وزرای کشور سوریه مورد معرفی نهاده شد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این سفر با وزیران تحقیقات و آموزش عالی، صنعت، کشاورزی و اصلاحات ارضی و بهداشت و نیز نخست وزیر و رئیس اتاق بازرگانی سوریه ملاقات کرد و دومین نشست تجاری و فناوری ایران در سوریه نیز با حضور وی گشایش یافت.

در همین حال تأسیس خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در سوریه از دیگر دستاورد های این سفر چندروزه بود.

ونتیلاتور های ایران ساخت در بیمارستان های سوریه به کار گرفته می شوند

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به جزئیات سفر هیأت فناوری ایرانی به سوریه، گفت: این سفر با هدف حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق ایرانی که علاقه مند به صادرات و فعالیت در کشور سوریه هستند، شکل گرفت.

وی با اشاره به توانمندی شرکت های ایرانی برای تصاحب بازار سوریه، تاکید نمود: بازار عظیم سوریه، می تواند برای کالا های ایران ساخت و دانش بنیان و خلاق، فرصت مناسبی باشد. برای مثال هم اکنون 4 شرکت عظیم ایرانی سازنده دستگاه ونتیلاتور هستند، اما این کالا در ایران به اشباع رسیده است و دیگر هیچ بیمارستان و مرکز فوریت پزشکی در کشور وجود ندارد که احتیاج به ونتیلاتور داشته باشد از این رو در این سفر مقدمات صادرات این دستگاه ها برای شرکت های ایرانی به این بازار جدید فراهم شد.

کرمی گفت: هدف از این سفر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به سوریه، ایجاد، حفظ، ارتقا و توانمندسازی شرکت های دانش بنیان و خلاق ایرانی و بسترسازی برای حضور این شرکت ها در کشور سوریه است. از این رو خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در سوریه راه اندازی شد.

تأسیس خانه های نوآوری و صادرات فناوری ایران در کشور های دوست

در راستای رونق صادرات و ارائه بازار محصولات ایران ساخت در دمشق، خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران به مساحت 620 متر مربع در سوریه گشایش یافت و 40 محصول دانش بنیان و خلاق در حوزه برق و الکترونیک، دارو، مواد پیشرفته، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری زیستی، کشاورزی و دیگر حوزه های فناورانه در این مرکز به نمایش درآمدند.

خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران فضایی برای تسهیل صادرات محصولات و دستاورد های دانش بنیان، فناور و خلاق ایرانی به کشور سوریه است و می تواند گامی به سوی تحقق دیپلماسی فناوری ایران با این کشور باشد.

در این باره مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه تأسیس خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در کشور های همسایه و دوست در دستور کار قرار گرفته است، به مهر گفت: تا به امروز این مرکز در کشور هایی مانند کنیا، ارمنستان، چین و ترکیه نیز با هدف شناسایی استعداد ها و ارائه توانمندی ها راه اندازی شده است. تلاشمان این است که در هر مکانی که بخش خصوصی این امکان را دارد یا سفارت ایران، ساختمان اضافه ای داشته باشد که قابلیت تبدیل به یک مرکز صادراتی را داشته باشد، خانه نوآوری تأسیس کنیم.

کرمی با تاکید بر اینکه معاونت علمی از شرکت هایی حمایت می نماید که استعداد صادرات کالا و خدمات را داشته باشند، اضافه کرد: ما به دنبال حمایت اقتصادی از این شرکت ها نیستیم. بلکه نقاط قوت شرکت های خلاق و دانش بنیان را شناسایی نموده و نقاط ضعفشان را برطرف می کنیم. هم اکنون به جرأت می توان گفت که کالای ایران ساخت در فرای مرز ها قوت یافته و به استاندارد های مدنظر رسیده است.

تأسیس خانه نوآوری ایران در کشور های دوست، راهی برای دور زدن تحریم ها

در روز هایی که ایران درگیر تحریم های ظالمانه بعضی کشور ها است و به بازار های جهانی دسترسی ندارد، یافتن روش های جایگزین برای دست یابی به بازار های پرسود و ارزش آفرین بین المللی و معرفی کالا های فناورانه ایرانی، اهمیت بسیاری دارد.

از این رو ایده تأسیس خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در دیگر کشور ها که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می گردد، همین هدف را دنبال می نماید. این مرکز می تواند پایگاهی مطمئن و دائمی برای ورود و صادرات محصولات فناورانه کشورمان به بازار های داخلی کشور های هدف باشد.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق در این باره تاکید نمود: برای مثال ما در ارمنستان توافق کردیم که محصولات ایران ساخت را تا 70 درصد در ایران فراوری کنیم و 30 درصد مابقی در ارمنستان توسط شرکت ایرانی با یاری شرکای ارمنی انجام گردد و برند ارمنستانی بر آن زده گردد. به این ترتیب می توانیم بازار اوراسیا را که بازاری حدود 200 تا 300 میلیون نفر است پوشش دهیم.

کرمی اضافه کرد: برای دور زدن تحریم ها باید راه های مختلفی را امتحان کنیم و تأسیس مراکز نوآوری این امکان را به ما می دهد که بخش خصوصی علاقه مند و با استعداد ایرانی که می خواهند در بازار های ارزی فعالیت نمایند، در این کشور ها سرمایه گذاری نموده و سودآوری داشته باشند.

جزئیات ملاقات ستاری با وزرای سوری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این سفر با وزرای وزارتخانه های مختلف سوریه ملاقات کرد تا ضمن شناسایی احتیاج بازار آنها، توانمندی های کشورمان را معرفی کند.

کرمی در این باره شرح داد: ملاقات با وزیر بهداشت سوریه، با هدف معرفی و بازاریابی فروش تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت صورت گرفت. نزدیک 10 هزار قلم تجهیزات آزمایشگاهی و های تک بیمارستانی که در نمایشگاه ایران ساخت معرفی شده بود، برای فروش به کشور سوریه مورد رایزنی نهاده شد.

وی گفت: کشور سوریه در نزدیکی دریای مدیترانه قرار گرفته است و از حیث کشاورزی و بیوتکنولوژی دارای پتانسیل های خوبی است. از این رو برای توافقاتی در زمینه تجهیزات کشاورزی، پایش ماهواره ای و پهپادی، ادوات کشاورزی و واکسن های دامی، بذر و امنیت غذایی، ملاقات با وزیر کشاورزی سوریه انجام شد و امکانات و توانایی های کشورمان معرفی و تفاهم خوبی صورت گرفت.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در خصوص ملاقات سورنا ستاری با وزیر علوم سوریه نیز گفت: هم اکنون تعداد زیادی از دانشجویان سوری در ایران مشغول به تحصیل هستند. از این رو جلسه ای با جمعی از دانشجویان شاغل به تحصیل در ایران در مرکز نوآوری سوریه برگزار گردید تا از توانمندی های آن ها برای شناسایی بازار و نفوذ کالا های ایرانی استفاده کنیم.

کرمی تاکید نمود: در این ملاقات تفاهم نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت تحقیقات و آموزش عالی سوریه با هدف ایجاد خط اعتباری 10 میلیون دلاری برای ایجاد آزمایشگاه مرجع در دمشق به امضا رسید. بر اساس این توافق مقرر شد با همکاری ایران، آزمایشگاه هایی تخصصی در حوزه های مختلفی، چون زیست فناوری، فناوری نانو، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فیزیک، ریاضی و شیمی در کشور سوریه ایجاد گردد.

همکاری نیروگاهی ایران و سوریه با استفاده از دانش بنیان ها

وی در خصوص ملاقات معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با وزیر صنایع کشور سوریه گفت: نشستی با حضور دکتر ستاری و وزیر صنایع سوریه پیرو همکاری های مشترک سال های قبل برگزار گردید. این همکاری مربوط به ساخت سیلو و نیز همکاری های نیروگاهی با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان می گردد.

کرمی گفت: هم اکنون نیز توانمندی های نیروگاهی، فنی و مهندسی و حوزه صنعت دانش بنیان ما بسیار زیاد است و یکی از اهداف این سفر این بود که رایزنی کنیم تا بازار این کشور را به دست بگیریم.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به نشست دکتر ستاری با نخست وزیر سوریه نیز گفت: در این ملاقات وزرای سوری گزارش های خود را در خصوص ملاقات با دکتر ستاری به نخست وزیر ارائه دادند و وی از ایران به واسطه حمایت هایی که طی سال های اخیر در جنگ سوریه، داشته است، قدردانی کرد.

وی گفت: رفت و آمد معاونت علمی با هیأتی از شرکت های دانش بنیان و خلاق ایرانی به کشور های دوست و همسایه همچون سوریه به منزله جا انداختن و تثبیت دیپلماسی فناوری است تا اقتدار علمی ما را به جهان نشان دهد. ما اگر می گوئیم که در جهان رتبه 15 یا 16 فراوری علم را دارا هستیم، باید بتوانیم بازار های هدف را نیز جلب و جذب کنیم و فقط به فراوری مقاله اکتفا نکنیم.

کرمی گفت: در جلسه با نخست وزیر سوریه، موضوع بهره برداری از فراوری دستگاه های ایکس ری بیمارستانی توسط شرکت دانش بنیان ایرانی مورد اشاره نهاده شد. این شرکت ایرانی که در زمینه شتابدهنده خطی و دستگاه های ایکس ری بیمارستانی فعال است، توانست یک دستگاه از کار افتاده و مستعمل فرانسوی را در یکی از بیمارستان های سوری احیا کند. به همین دلیل دکتر ستاری به نخست وزیر سوریه پیشنهاد داد که ایران حاضر است این دستگاه ها را به یک سوم قیمت دستگاه های اروپایی در اختیار سوریه قرار دهد.

وی در خصوص ملاقات معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با رئیس اتاق بازرگانی سوریه که در خصوص توسعه تبادلات فناورانه و اقتصادی بین دو کشور صورت گرفت نیز گفت: در این ملاقات دکتر ستاری آمادگی همه جانبه ایران را برای انتقال فناوری در همه حوزه های فناورانه به سوریه بیان کرد.

در این ملاقات، در راستای تسهیل بازرگانی و تسریع تبادلات اقتصادی بین دو کشور، مقرر شد که یک هیأت بازرگانی سوری از زیرساخت های فناورانه ایران بازدید کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 فروردین 1400 بروزرسانی: 11 فروردین 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1563

به "تثبیت دیپلماسی فناوری با سفر هیات ایرانی به سوریه ، سوریه بازار مناسبی برای محصولات اشباع شده دانش بنیان و خلاق دارد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تثبیت دیپلماسی فناوری با سفر هیات ایرانی به سوریه ، سوریه بازار مناسبی برای محصولات اشباع شده دانش بنیان و خلاق دارد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید