تداوم دوره های آموزش حوله بافی در شهرستان سرایان

به گزارش مجله زیبایی زندگی، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان گفت: دوره آموزش حوله بافی با شرکت 13 نفر هنرجوی علاقه مند از 27 تیر در روستای کریمو واقع در شمال شهر سرایان در حال برگزاری است.

تداوم دوره های آموزش حوله بافی در شهرستان سرایان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، محمد عرب مسئول میراث فرهنگی سرایان امروز یکشنبه 14 مرداد با اعلام این خبر اضافه کرد: هنر حوله بافی از گذشته در روستای کریمو رونق داشته اما متاسفانه با پیشرفت تکنولوژی این هنر منسوخ شد با این حال با احیای این رشته بومی در سال 92 و با توجه به پاسخ مثبت بازار به این محصول این هنر در سطح شهرستان رونق خاصی گرفته و در حال حاضر 4 طرح پشتیبان حوله بافی در شهرستان اجرا گردیده و بیش از 70 کارگاه فعال حوله بافی و پارچه بافی در سطح شهرستان دائر است.

او بیان داشت: بافت حوله های سنتی در خراسان جنوبی، امروزه نیز همانند گذشته با دستگاههای سنتی دو یا چهار وردی و ابزار کار ساده، صورت می گیرد. با کمک این دستگاه ایجاد دهنه، پود گذاری(با تنوع رنگی نامحدود) و دَفتین زدن با حرکات منظم دست و پا، باعث فراوری انواع پارچه بر اساس نوع ماده اولیه می گردد.

عرب ادامه داد: از انواع نقوش به کار رفته در حوله بافی میتوان به کلو، گنتی، چپر بافت، جناغی و ساده اشاره نمود.فراوریات مختلف حوله بافی شامل انواع حوله دست و صورت و حمام، سفره نان، صافی، دستمال،چادرشب،شال سر، لُنگی و... است.

عرب اضافه کرد: فراوری حوله در بسیاری ازشهرستانهای خراسان جنوبی از جمله سرایان رواج داشته و هم اکنون نیز توسط زنان توانمند بافته می گردد.

حوله بافی که دراصطلاح محلی به آن (تو بافی و یا تون بافی) اطلاق می گردد و از قدیمی ترین صنایع دستی جنوب خراسان می باشد. بر اساس مستندات تاریخی، از معروفیت دستبافته ها و پارچه های پنبه ای و ابریشمی فراوری گردیده در ایالت قهستان قدیم در قرون اولیه اسلامی فراوان یاد گردیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 14

به "تداوم دوره های آموزش حوله بافی در شهرستان سرایان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم دوره های آموزش حوله بافی در شهرستان سرایان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید