تصفیه پیوسته پساب با منسوجات نانویی

به گزارش مجله زیبایی زندگی، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، یکی از آلوده ترین پساب های صنعتی، پساب های صنعت نساجی است که معمولاً دارای مقادیر زیادی رنگزا و مواد شیمیایی است. وجود چنین موادی در آب نه تنها منجر به آلودگی محیط زیست، بلکه سبب تغییر در زیست بوم جانداران کره زمین می گردد.

تصفیه پیوسته پساب با منسوجات نانویی

روش های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی مرسوم که جهت زدودن رنگزا از پساب صنایع نساجی بکار می فرایند، هزینه بالایی داشته و نیازمند صرف انرژی بسیارند، ضمن آن که آلودگی های ثانویه هم ایجاد می نمایند.

بهاره مسیب زاده دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی نساجی در گرایش شیمی نساجی و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری پروژه تصفیه پیوسته پساب با استفاده از منسوجات مبتنی بر فناوری نانو گفت: این پروژه با هدف اراِئه روشی کارآمد با بازدهی بالا جهت تصفیه پساب صنعت نساجی و رنگ طراحی شده است.

وی با بیان این که در این پروژه راکتوری آزمایشگاهی طراحی شد که با استفاده از نخ های متشکل از نانوالیاف، پساب را در هنگام عبور و در لحظه رنگبری می نماید، بیان نمود: در ساخت این نخ ها از نانوذرات TiO2 بهره بردیم که کارایی زیادی در تخریب پساب دارند.

وی با اشاره به فرایند اجرای پروژه گفت: ابتدا نخی از نانوالیاف حاوی نانوذرات TiO2 به روش الکتروریسی با دو نازل فراوری شده، سپس در راکتور آزمایشگاهی طراحی شده نهاده شد.

وی ادامه داد: در این راکتور نخ همیشه در تماس با جریان پساب قرار می گرفت و آلاینده های موجود در پساب را تخریب می کرد.

دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: این راکتور در زدودن آلاینده های آلی از پساب کارخانه ها به ویژه در شرایطی که پساب دارای رنگ و بو است ولی به لحاظ شاخص های بیولوژیکی مسئله ای ندارد، کارایی دارد.

به گفته مسیب زاده، استفاده از نخ متشکل از نانوالیاف به عنوان بستر برای نگه داری نانوذرات به دلیل نسبت سطح به حجم فوق العاده بالای نانوالیاف باعث افزایش سطح مشترک بین نانوذرات و آلاینده ها و در نتیجه منجر به افزایش راندمان تخریب آلاینده های موجود در پساب می گردد.

وی ادامه داد: از مزایای این روش، حذف مرحله پرهزینه زدودن نانوذرات از پساب است.

وی با بیان این که در این طرح سرعت تخریب پساب نسبت به روش های دیگر بالاتر است، بیان نمود: در روش های معمول از راکتور گسسته جهت تخریب پساب استفاده می گردد. با استفاده از راکتور پیوسته سرعت حذف آلاینده ها از پساب افزایش چشمگیری خواهد داشت.

مسیب زاده با بیان این که در این طرح برای فعال کردن نانوذرات TiO2 جهت تخریب آلاینده ها از تابش فرابنفش بهره می بریم، گفت: با افزایش سرعت تخریب آلاینده ها مصرف انرژی کاهش می یابد.

این پروژه در راستای خاتمه نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی نساجی و به هدایت دکتر محمد امانی تهران و مشاوره دکتر فرناز معماریان اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 977

به "تصفیه پیوسته پساب با منسوجات نانویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصفیه پیوسته پساب با منسوجات نانویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید