تکمیل نشدن ظرفیت کاروان ها و اعلام اولویت جدید حج 99

به گزارش مجله زیبایی زندگی، با وجود اینکه کمتر از دو ماه تا شروع عملیات حج تمتع باقی مانده است، ظرفیت بعضی کاروان های حج 99 همچنان خالی است و برای چهارمین بار به منظور تکمیل ظرفیت، اولویت ذخیره جدید اعلام شده است.

تکمیل نشدن ظرفیت کاروان ها و اعلام اولویت جدید حج 99

به گزارش خبرنگاران از فارس، اعزام زائران حج تمتع امسال با توجه به شیوع کرونا و احتمال تغییر در فرایند برپایی این سفر معنوی، در انتظار نظر نهایی سعودی ها است و به دلیل شیوع کرونا همچنان ظرفیت کاروان ها خالی مانده است و این فرایند موجب شد تا چندین بار اولویت ذخیره برای تشرف به حج تمتع 99 اعلام و ودیعه گذاران تا انتها آبان 86 برای ثبت نام فراخوانده شوند.

شروع اعزام حج 99 از 6 تیر/ ثبت نام همچنان ادامه دارد

سازمان حج و زیارت پس از امضای تفاهم نامه حج تمتع، برنامه ریزی برای اعزام زائران خانه را شروع کرد و ودیعه گذاران تا انتها فروردین 86 به عنوان زائر اصلی حج تمتع 99 شناخته شدند و نام نویسی از این افراد از نهم اسفندماه شروع شد.

از 21 اسفندماه نیز ودیعه گذاران تا نیمه اردیبهشت 86 به عنوان زائر ذخیره برای تشرف به حج تمتع می توانستند نام نویسی نمایند و فرایند ثبت نام مشمولان حج تمتع تا نوروز 99 ادامه داشت و تمام برنامه ها با وجود شیوع کرونا طبق روال عادی برگزار گردید تا اینکه اواسط فروردین، عربستان از مسلمانان خواست تا برای سفر به حج تمتع امسال برنامه ریزی ننمایند.

با این فرایند تعداد متقاضیان سفر به حج تمتع از بین مشمولان کاهش یافت، تا جایی که سازمان حج و زیارت چندین بار اولویت ذخیره اظهار داشت و مقرر شد تا دارندگان فیش حج تمتع ابتدا تا انتها خرداد و تیر و سپس تا انتها شهریور 86 نیز به عنوان زائر ذخیره مشمول تشرف به این سفر معنوی شوند. یعنی اولویت های 5 ماه بعد از اولویت اصلی اعلام شد، اما بازهم دارندگان فیش حج که چندین سال منتظر سفر به حج تمتع بودند، ثبت نام ننموده و حدود 25 درصد ظرفیت کاروان ها همچنان باقی است. در حالی که به گفته سرپرست حج و عمره سازمان حج و زیارت از 6 تیرماه اعزام زائران شروع می گردد.

اعلام اولویت ذخیره جدید حج 99 برای چهارمین بار

اکنون با توجه به اینکه ظرفیت کاروان های حج تمتع هنوز تکمیل نشده، باز هم اولویت های جدید اعلام شده است. به طوری که ودیعه گذاران مهر و آبان ماه سال 86 نیز می توانند در ظرفیت خالی کاروان ها ثبت نام نمایند.

بر همین اساس، دارندگان فیش حج تمتع از اول مهرماه تا انتها آبان ماه سال 86 از سه شنبه 10 صبح می توانند در کاروان های باقی مانده ثبت نام نمایند.

با این فرایند دارندگان فیش حج تمتع تا انتها آبان سال 86 برای تشرف به حج تمتع 99 فراخوانده شده اند تا شاید ظرفیت به جامانده حج تمتع تکمیل گردد.

مشمولان متقاضی سفر به حج تمتع باید ابتدا در سامانه رزرو اطلاعات خود را بروزرسانی نموده و پس از ثبت اطلاعات جدید، قسط اول هزینه حج تمتع امسال که 25 میلیون تومان است، بپردازند.

هزینه سفر به حج تمتع امسال حدود 33 تا 41 میلیون تومان درنظر گرفته شده است که قسط دوم پس از انجام معاینات زائران اخذ می گردد.

نیمی از زائران حج تمتع کمتر از 60 سال دارند

امسال با توجه به شیوع کرونا در دنیا، احتمال کاهش سهمیه کشورها برای تشرف به حج تمتع وجود دارد که برای این منظور بر اساس برنامه ریزی سازمان حج و زیارت، افراد پرخطر و زائرانی که بیماری زمینه ای دارند، امسال به حج تمتع مشرف نمی گردد.

همچنین تشرف زائران بالای 60 سال به این سفر معنوی، در صورت کاهش سهمیه از سوی سعودی ها منتفی است. به گفته مسؤولان حدود 38 هزار نفر از زائران حج تمتع 99 زیر 60 سال هستند.

البته میانگین سنی زائران خانه خدا برای تشرف به حج تمتع 99 هنوز اعلام نشده است. سال گذشته میانگین سنی زائران 56 سال بود.

امسال 87 هزار و 500 نفر بنا بر تفاهم نامه ایران و عربستان به حج تمتع مشرف می شوند که شرایط برپایی حج تمتع یا احتمالات مختلف در برگزاری مناسک حج با وجود اینکه کمتر از دو ماه دیگر تا شروع عملیات حج باقی است، در هاله ای از ابهام است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1039

به "تکمیل نشدن ظرفیت کاروان ها و اعلام اولویت جدید حج 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل نشدن ظرفیت کاروان ها و اعلام اولویت جدید حج 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید