ثبت موسسه گردشگری با یک گام ساده

به گزارش مجله زیبایی زندگی، گردشگری یکی از مجذوب کننده ترین حوزه هایی است که بیشتر افراد به آن علاقه مند هستند اما الزاما همه افراد امکانات و اطلاعات کافی برای برنامه ریزی و اجرای سفرهای مختلف ندارند. از این رو اشخاصی که دانش و تخصص کافی در این زمینه دارند، می توانند با ثبت موسسه گردشگری، فعالیت های مرتبط با گردشگری مثل برگزاری تورهای مسافرتی، فروش بلیط هواپیمایی و… را انجام دهند. برای این گونه امور ثبت موسسه متداول تر از ثبت شرکت است، چرا که مسئولیت های کمتری را به دوش موسسان می گذارد و شرایط ساده تری دارد.

ثبت موسسه گردشگری با یک گام ساده

موسسه گردشگری و انواع آن

موسسات گردشگری می توانند در موضوعات مختلفی فعالیت کنند. به ویژه در حال حاضر که گردشگری در موضوعات گسترده تری از اجرای تورهای مسافرتی و تفریحی انجام می شود. از جمله انواع موسسات گردشگری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

● آژانس مسافرتی و فروش بلیط هواپیمایی

● تورهای مسافرتی

● تورهای زیارتی

● تورهای مرتبط با گردشگری سلامت

● و…

برای ثبت موسسه گردشگری با ثبت یار، هر یک از این موسسات باید مجوز مربوطه را دریافت کنند و با اخذ یک مجوز امکان فعالیت در همه زمینه ها وجود ندارد. برای مثال آژانس هواپیمایی نمی تواند با دریافت مجوز مربوط به فعالیت خود در حوزه گردشگری سلامت فعالیت کند.

دریافت مجوز موسسه گردشگری

موسسه گردشگری از انواع موسسات انتفاعی است که با هدف کسب سود فعالیت می کند. این نوع موسسه پیش از اقدام به ثبت باید مجوز دریافت کند. این مجوزها با توجه به نوع فعالیت هر موسسه مربوط به یک سازمان خاص است و بدون دریافت آن اساسا موسسه ثبت نخواهد شد و فعالیت آن غیرقانونی است.

● موسساتی که در حوزه فروش بلیط هواپیمایی و آژانس مسافرتی فعالیت می کنند، باید از سازمان هواپیمایی کشور مجوز دریافت کنند. این مجوز اصطلاحا با نام مجوز بند الف شناخته می شود.

● موسساتی که تورهای مسافرتی برگزار می کنند، نیازمند اخذ مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند. این مجوز به نام مجوز بند ب معروف است.

● موسسات فعال در زمینه برگزاری تورهای زیارتی ملزم به اخذ دو مجوز هستند. یک مجوز از وزارت میراث فرهنگی و سازمان اوقاف و یک مجوز هم حج و زیارت باید دریافت شود. مجوز این موسسات با نام مجوز بند پ شناخته می شود.

● موسسات فعال در زمینه گردشگری سلامت هم باید از سه وزارتخانه مختلف یعنی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، وزارت میراث فرهنگی و همچنین وزارت امور خارجه مجوز اخذ کنند.

دریافت مجوز مربوطه پیش نیاز ثبت موسسه است و پس از اخذ آن باید فرآیند ثبت انجام شود.

شرایط ثبت موسسه گردشگری

برای فعالیت در حوزه گردشگری، ثبت موسسه رایج تر از ثبت شرکت است. شرط اولیه برای ثبت موسسه گردشگری دریافت مجوز است. پس از دریافت باید سایر شرایط موسسین مورد بررسی قرار بگیرد. موسسات غیرتجاری مثل موسسه گردشگری از نظر ساختار شباهت زیادی به شرکت های تجاری دارند. شرایط کلی برای تاسیس موسسه که با شرکت ها مشترک است، عبارت اند از:

● حداقل 2 شریک

● حداقل 1,000,000 ریال سرمایه ثبتی

● انتخاب نام

● تدوین اساسنامه

برخی شرایط هم برای ثبت موسسه گردشگری اختصاصی هستند:

● معرفی مدیر فنی با داشتن سابقه کار مرتبط، حداقل 25 سال سن، مسلط به زبان انگلیسی یا یکی از زبان های خارجی و سایر شرایط قانونی

● معرفی محل فعالیت با سند اداری یا تجاری با حداقل مساحت 80 متر، قابل دسترسی و دید عموم

● ارائه ضمانت نامه بانکی در وجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

ثبت موسسه گردشگری

موسسات مانند شرکت های تجاری باید در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری، به ثبت برسند. به همین منظور پس از دریافت مجوز باید فرآیند ثبت را طی کنید. موسسه گردشگری از دو روش ثبت می شود؛

● سامانه اداره ثبت شرکت ها

● خدمات پنجره واحد فیزیکی کسب و کارها

هر یک از این روش ها، مزایای خاص خود را دارند. سامانه اداره ثبت شرکت های تجاری و موسسات غیرتجاری به صورت آنلاین صفر تا صد کارهای ثبت را انجام می دهد و شما فقط نیاز به یک بار مراجعه حضوری خواهید داشت. در خدمات پنجره واحد تمامی مراحل به صورت حضوری انجام می شود اما حسن این روش نسبت به سامانه، داشتن فرآیند زمانی کوتاه تر است. به صورتی که ثبت موسسه گردشگری پس از دریافت مجوز از طریق سامانه اداره ثبت شرکت ها در حدود 14 روز کاری و از طریق خدمات پنجره واحد در 4 الی 5 روز کاری انجام می شود.

هزینه ثبت موسسه گردشگری

پرداخت هزینه در اغلب موارد، مهم ترین دغدغه اشخاص برای انجام هر کاری است. برای ثبت موسسه گردشگری هم مثل سایر خدمات شما باید هزینه های آن را بپردازید. نکته ای که باید در این زمینه به آن توجه داشته باشید، صرفه جویی در زمان در کنار هزینه هاست. اداره ثبت شرکت ها و همچنین خدمات پنجره واحد برای ثبت موسسه هزینه های ثبتی را دریافت می کنند.

در صورتی که تجربه کافی در ثبت موسسه نداشته باشید ممکن است، علاوه بر طولانی شدن فرآیند ثبت به دلایل مختلف مثل نقص پرونده یا به ایراد خوردن آن، هزینه های اضافی را هم متحمل شوید. از این رو سپردن ثبت موسسه به کارشناسان ثبتی می تواند در هزینه و زمان شما صرفه جویی کند. ثبت یار امور ثبت موسسه گردشگری شما را به صورت آنلاین و با مشاوره رایگان در اختیار شما قرار می دهد.

منبع: همگردی
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1861

به "ثبت موسسه گردشگری با یک گام ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت موسسه گردشگری با یک گام ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید