تور مجارستان: دیدنی های بوداپست، دانوب آبی مجارستان (قسمت اول)

به گزارش مجله زیبایی زندگی، بوداپست از دو بخش بودا و پست تشکیل شده و مرکز و بزرگ ترین شهر کشور مجارستان است. این شهر جذابیت های بسیار زیادی برای گردشگران دارد و آن ها را از سراسر جهان به این کشور می کشاند. برای آشنایی با دیدنی های بوداپست همراه خبرنگاران باشید.

تور مجارستان: دیدنی های بوداپست، دانوب آبی مجارستان (قسمت اول)

با ما سفر کنید و با تور مجارستان از کشور جذاب اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای بوداپست مجارستان را ببینید.

بوداپست مرکز مجارستان است و بعضی آن را پاریس شرق می نامند. این شهر یکی از مهم ترین کلان شهرهای اروپای شرقی از لحاظ فرهنگی است و بسیاری از آثاری ثبت شده یونسکو در آن قرار گرفته است. اگرچه بشر از دوران عصر حجر در این منطقه سکونت داشته اما این شهر زیبا به طور رسمی از سال 1872 و با ترکیب شدن 3 شهر قدیمی مستقل، یعنی بودای قدیمی، بودا و پست ایجاد شده است تا مرکز اداری، تجاری و صنعتی مجارستان باشد. این شهر با تاریخی غنی خود، آثار تاریخی بسیاری در دل خود جای داده است که همگی نشان از قدمت دیرینه آن دارد.

بوداپست در کنار رود دانوب امتداد یافته و معماری و چشمه های آب گرم آن معروفیت بسیار دارد؛ از ماقبل تاریخ از این چشمه ها به منظور درمان بیماری ها استفاده می شد. امروزه بوداپست هر ساله میزبان بیش از 20 میلیون توریست از سراسر دنیا است که برای بازدید از بناهای تاریخی بی شمار، موزه ها، گالری های هنری، سالن های ورزشی، ورزشگاه ها و مسابقات فرمول 1 مجارستان، راهی این کشور می شوند. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که دوست دارید مقصد سفر بعدی شان بوداپست باشد، در ادامه همراه ما باشید تا تمامی جاذبه های توریستی این شهر زیبا را به شما معرفی کنیم.

تپه تماشایی قلعه (Spectacular Castle Hill)

تپه قلعه بر فراز رود دانوب قرار گرفته است و بسیاری از بناهای تاریخی و مهم قرون وسطایی بوداپست و موزه های آن در این منطقه واقع شده است. بدون شک یکی زیباترین سازه ای که در این منطقه قرار گرفته است، قلعه بودا است که در قرن 18 ساخته شده و دارای 200 اتاق است و مانند بسیاری از نقاط شهر، شب ها چراغ های آن روشن شده و چشم انداز زیبایی خلق می نماید. از دیگر مهم ترین قلعه های این تپه، قلعه ماهیگیر (Fishermans Bastion) است که در اواخر قرن 19 میلادی ساخته شده است.

این قلعه در جایی بنا شده که ماهیگیران محلی در قرون وسطی، تاسیسات دفاعی خود را در آن ایجاد نموده بودند. این قلعه پشت کلیسای ماتیاس (Matthias Church) قرار گرفته است و برج های نئورومانسک، ستون ها و باروهای آن به طور کامل بازسازی شده است. در تپه قلعه بعلاوه می توانید مجسمه های بسیار زیبا و فوق العاده ای را هم ببینید.

تپه گلرت (Gellert Hill)

یکی از برترین جاها برای داشتن تصویر پانورمایی از بوداپست، تپه 235 متری گلرت است که از جنس دولومیت بوده و دامنه آن به رود دانوب می رسد و به آن منتهی می گردد. گسلی زیر این تپه قرار گرفته است که محل جوشیدن چشمه های آب گرم شهر است که آب مورد احتیاج آب گرم گلرت و حمام روداس (Rudas Baths) را تامین می نماید و از قرن 13، افراد بسیاری از نقاط مختلف دنیا برای استفاده از خواص درمانی آن، به بوداپست می آمدند. نام این تپه از نام راهب مسیحی گرفته شده است که در سال 1046 فوت کرد. در شیب شمال شرقی این تپه، مجسمه و بنای یادبود گلرت قرار گرفته است؛ مجسمه مشهورترین کشیش مجارستان در بالای آبشاری مصنوعی قرار گرفته است که از آن بالا می توانید نمایی بسیار زیبا از شهر را هم به تماشا بنشینید.

دژی که در این تپه قرار گرفته است، به وسیله اتریشی ها در سال 1851 در بالای تپه ساخته شده و یکی دیگر از جاذبه ها و بناهای تاریخی تپه گلرت است. از دیگر جاذبه های مهم این منطقه می توان به بنای آزادی اشاره نمود که در سال 1947 و گرامی داشت سربازان شوروی که در جنگ دنیای دوم کشته شدند، ساخته شده است. در آخر اگر انرژی خود را از دست دادید، در اطراف پارک Jubilee قدم بزنید؛ در اینجا چندین راستا پیاده روی، باغچه های گل زیبا و مجسمه های هنری باارزش قرار گرفته است.

موزه هنرهای زیبا

موزه هنرهای زیبا نه تنها مهم ترین گالری هنری بوداپست است، بلکه یکی از بزرگ ترین مجموعه های آثار استادان قدیمی که در اروپا یافت می گردد، در آن قرار گرفته است. مجموعه وسیعی از نقاشی های ایتالیایی، اسپانیایی و هلندی در ساختمان زیبا و کلاسیک قرن 19 در معرض دید عموم قرار گرفته است. در اتاق های بزرگ تر نقاشی های بزرگ تر و در قفسه ها اشیای کوچک تر نگهداری می شوند و همگی در فضایی با معماری مجذوب کننده مانند رنسانس هال به نمایش گذاشته شده است.

این موزه در سال 1870، پس از آن که مجارستان مجموعه زیبایی از نقاشی ها و نسخه ها را به ارث برد، تاسیس شد. این موزه به شش بخش تقسیم می گردد: هنر مصری، هنر باستانی، گالری مجسمه های قدیمی، گالری نقاشی قدیمی، مجموعه مدرن و مجموعه گرافیک. کاخ هنر نیز در نزدیکی موزه هنرهای زیبا قرار گرفته است و موزه هنرهای معاصر این شهر بوده میزبانی بسیاری از نمایشگاه های موقت است.

موزه ملی مجارستان

با وجود این که موزه ملی مجارستان در سال 1802 تاسیس شده است، در سال 1847 بود که به ساختمان فعلی خود که بنایی کلاسیک با دو حیاط زیبا است، نقل مکان کرد. علاوه بر ایوان بسیار بزرگ این بنا، یادبود شاعر مشهور مجارستانی، Janos Arany از مجذوب کنندهیت های این ساختمان محسوب می گردد. باغ های این ساختمان شبیه پارک است و مجسمه های افراد مشهور در آن قرار گرفته است. نمایشگاه های اصلی این موزه شامل اشیای سلطنتی (شامل تاج باشکوه سنت استفن با سنگ های قیمتی و مروارید)، اشیای ماقبل تاریخ و تاریخ باستان مجارستان، از عصر حجر تا دوران حکومت رومیان و قرون وسطی می گردد.

از دیگر مجذوب کنندهیت های این موزه می توان به نمایشگاه ها و اثار تاریخی مربوط به مبارزات این کشور برای به دست آوردن استقلال، بعلاوه سلاح های تاریخی مجارستان و ترکیه اشاره نمود. کسانی که به موسیقی علاقه مند هستند، می توانند پیانوی بزرگ بتهوون را که بعدها از آن Franz Liszt شد، در موزه ملی مجارستان ببینند.

ساختمان مجلس و جواهرات سلطنتی

یکی از کارهای مجذوب کنندهی که می توانید در بوداپست انجام دهید، قدم زدن در منطقه ها تاریخی و پیاده روهای زیبای سنگ فرش اطراف ساختمان مجلس (و در نزدیکی آن، موزه قوم نگاری و وزارت کشاورزی) است. مجلس مجارستان، سومین ساختمان مجلس بزرگ در دنیا است که در سال 1886 به سبک نئوگوتیک و به افتخار 1000 سالگی این کشور ساخته شد (پس از آن این کشور بخشی از امپراطوری اتریش-مجارستان بود). این بنا 691 اتاق و 19 کیلومتر راهرو و راه پله دارد. در زمان هایی که دولت در این ساختمان نشستی نداشته باشد، تورهای بازدید از آن اجرا می گردد که معمولا حدود 45 دقیقه است و در آن از مهم ترین بخش های ساختمان مانند ورودی اصلی تالار، لابی های مختلف و جواهرات سلطنتی مجارستان بازدید می گردد.

تفرجگاه دانوب

رود دانوب در سراسر بوداپست، از شمال به جنوب کشیده شده و در بعضی از نقاط آن که در محدوده این شهر قرار گرفته است، عرض آن به 640 متر هم می رسد. برای لذت بردن از منظره ها باشکوه و زیبای این رودخانه، جاهای بسیار زیادی وجود دارد. یکی از برترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که در کرانه دانوب قدم بزنید و از تماشا معماری خیره کننده شهر لذت ببرید. در ساحل شمال شرقی دانوب و در نزدیکی ساختمان مجلس مجارستان، یادبود کفش ها را می توانید ببینید که مجموعه ای از 60 جفت کفش است که برای ادای احترام به یهودیان کشته شده در جنگ دنیای دوم ساخته شده است.

این یادبود در امتداد تفرجگاه دانوب، در کنار راستا قدیمی ساحل رودخانه (که از پل الیزه تا پل Szechenyi کشیده شده است) قرار گرفته است. یکی دیگر از برترین راه ها برای گشت وگذار در دانوب، استفاده از قایق است. تورهای توریستی با قایق به طور مرتب از Vigado ter در ساحل پست و Bem Jozsef ter در ساحل بودا انجام می گیرد که می توانید در آن ها شرکت کنید. تماشا این قایق ها از پل تاریخی آزادی هم می تواند تجربه لذت بخشی باشد.

میدان قهرمانان و بنای یادبود هزاره

میدان قهرمانان اثر معمار Albert Schickedanz است، کسی که مسئول موزه هنرهای زیبا بود که در کنار این فضای بزرگ قرار گرفته است. بنای یادبود هزاره از دیگر آثار برجسته این میدان است، ستونی با ارتفاع 36 متر که در بالای آن مجسمه Archangel Gabriel قرار گرفته است و در اواخر قرن 19 ساخته شده است. در اطراف پایه این ستون می توانید گروهی از اسب سواران برنزی را ببینید که یادآور پیروزی شاهزاده Magyar Prince Arpad و شش تن از جنگاوران او است. در هر دو طرف ستون، ستون هایی به شکل نیم دایره قرار گرفته اند و بین آن ها مجسمه های حاکمان مجارستان قرار گرفته است. در بالای ستون های آخر آثار برنزی زیبایی از از زالا (Zala) وجود دارد. در مقابل بنای یادبود هزاره، بنای یادبودی برای سرباز گمنام قرار گرفته است.

پارک سیتی وودلند (Varosliget)

پارک سیتی وودلند با دریاچه زیبایی که دارد، به یکی از پرطرفدارترین مکان های تفریحی هم برای مردم محلی بوداپست و هم برای توریستان ایجاد نموده است. این پارک که در قرن 19 ساخته شده، حدود 302 هکتار زمین را شامل می گردد و طراح آن باغ آرای مشهور فرانسوی، Nebbion بود. امکانات متعدد فرهنگی و تفریحی در طول سال ها در این پارک ایجاد شده که از آن جمله می توان به 2 موزه بزرگ هنری (موزه هنرهای زیبا و کاخ هنر که در بالا به آن ها اشاره شد)، باغ گیاه شناسی و باغ جانورشناسی اشاره نمود.

از دیگر تماشای های مجذوب کننده پارک سیتی وودلند موزه حمل و نقل بوداپست است که در آن یکی از قدیمی ترین مجموعه الگوهای راه آهن به نمایش گذاشته شده است. پارک تفریحی تیولی (Tivoli) هم می تواند محل بازی و تفریح بچه ها شما باشد. حمام درمانی روباز Szechenyi هم از دیگر بخش های جالب پارک سیتی وودلند است. از دیگر جاهای مهم و برجسته این پارک می توان به قلعه افسانه ای Vajdahunyad، ورزشگاه 100 هزار نفری و چند سالن ورزشی کوچک تر اشاره نمود.

منبع: کجارو / planetware.com
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2018

به "تور مجارستان: دیدنی های بوداپست، دانوب آبی مجارستان (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مجارستان: دیدنی های بوداپست، دانوب آبی مجارستان (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید