رشد جمعیت سالمندی 3 برابر افزایش جمعیت کشور است

به گزارش مجله زیبایی زندگی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سرعت رشد جمعیت سالمندی در جامعه ما بیش از 3 برابر رشد جمعیت است؛ لذا ما دچار جمعیت سالمند هستیم و این شرایط رو به رشد است.

رشد جمعیت سالمندی 3 برابر افزایش جمعیت کشور است

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، نشست علمی تحولات، سیاست ها و برنامه های جمعیتی ایران دوشنبه 26 اردیبهشت 1401 در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار گشت.

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدای این نشست گفت: آنچه که الان در فضای عمومی و در مجلس در باب جوانی جمعیت مطرح است، نگاه مثبتی است تا بحث فرزند آوری و ازدواج تسهیل شود. اما باید رویکردی هم نسبت به شرایط موجود جامعه داشته باشیم که کاهش فرزندآوری تبعات جامعه شناختی و روان شناختی خاصی دارد؛ لذا جوانب موضوع خیلی گسترده است و زوایای مختلفی دارد که قابل بحث است.

وی ادامه داد: سرعت رشد جمعیت سالمندی در جامعه ما بیش از 3 برابر رشد جمعیت است؛ لذا ما دچار جمعیت سالمند هستیم و این شرایط رو به رشد است؛ بنابراین نگاه ما به جمعیت سالمندی نباید بی تفاوت باشد.

معتمدی تاکید کرد: موضوع تحولات و سیاست های جمعیتی چند وجهی و پردامنه است و از جهات سیاسی اجتماعی و… قابل بحث و بررسی است.

تدوین سیاست های جمعیتی مستلزم شناخت فرایند های آسیب زا و چالش ها است

شهلا کاظمی پور استاد جمعیت شناسی دانشگاه تهران هم در این نشست با موضع آینده نگری ساختار سنی جامعه ایران و سیاست های مرتبط به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: باید به جمعیت نگاهی پویا داشت. فرصت ها و چالش های جمعیتی همواره در حال تغییر هستند. از این رو تدوین سیاست ها و برنامه های جمعیتی در هر دوره ای مستلزم شناخت فرایند های آسیب زا و چالش ها است.

وی ادامه داد: تغییرات در ساختار سنی به عنوان یک انقلاب خاموش مطرح است. در دهه های قبل تغییرات جمعیتی کشور حاکی از این بود که 46 درصد جمعیت زیر 15 سال بودند، اما اکنون تنها 23 درصد جمعیت زیر 15 سال هستند؛ لذا با این فرایند در سال 1425 جمعیت ایران هرم معکوسی را شکل می دهد.

کاظمی پور با بیان اینکه یکی از چالش ها بحث کاهش باروری است، گفت: در خوشبینانه ترین حالت نرخ رشد سالانه جمعیت در سال 1430 به 0.88 خواهد رسید و با خوشبینانه ترین حالت جمعیت ایران به 117 میلیون نفر خواهد رسید و جمعیت فعال ما نیز از 70 درصد به 60 درصد در سال 1430 خواهد رسید.

وی ادامه داد: ما سالمندی را در پیش داریم لذا باید سیاست هایی در راستای پاسخگویی به نیاز های سالمندان داشته باشیم.

کاظمی پور گفت: جمعیت 15 تا 29 ساله ما نسبت به گذشته افزایش یافته، اما نسبت آن به کل جمعیت کاهشی بوده است. در سال 1440 در خوشبینانه ترین حالت ورودی های ما یعنی موالید نسبت 114 درصدی نسبت به خروجی ها و متوفیان خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 تیر 1401 بروزرسانی: 15 تیر 1401 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2123

به "رشد جمعیت سالمندی 3 برابر افزایش جمعیت کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد جمعیت سالمندی 3 برابر افزایش جمعیت کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید