روزه داران، یک سوم کمتر از همیشه غذا بخورند

به گزارش مجله زیبایی زندگی، در روزه داری ماه رمضان به علت گرسنگی طولانی مدت متابولیسم پایه به صورت طبیعی حدود 20درصد کاهش می یابد. از طرفی به علت کاهش فعالیت های روزانه در این ماه نیز حداقل 10 درصد کالری کمتری می سوزانیم.

روزه داران، یک سوم کمتر از همیشه غذا بخورند

پس روزه داران 30 درصد کمتر از ماه های قبل به غذا نیاز دارند و برای این که فقط چاق تر نشوند بایستی 30 درصد مصرف کالری خود را کاهش دهند البته در هفته اول ماه رمضان معمولا افراد بین یک تا سه کیلو وزن کم می کنند که این به لاغری ربطی ندارد؛ بلکه این مقدار کاهش آب بدن است که در چند روز بعد از عید فطر جبران می گردد. حالا بیاییم تحلیلی کنیم از خوراکی های مرسوم در ماه رمضان.

کالری یک عدد پیتزای بزرگ برابر است با یک عدد نان لواش + 80 گرم پنیر + 30 گرم کره + (4 عدد گردو یا یک عدد تخم مرغ).

همین طورکالری یک برش بزرگ کیک خامه ای برابر است با یک عدد زولبیا + چهار عدد بامیه. پس افطاری که بسیاری از ما می خوریم یعنی یک عدد پیتزا + یک عدد کیک خامه ای به عنوان دسر است.

فکر کنید در روزهای عادی هر روز ما ساعت هشت شب یک بمب کالری به این بزرگی را بخوریم! چه اتفاقی برای ما می افتد؟ تازه خیلی از ما اسم این را افطار می گذاریم و منتظر شام هم هستیم!

راستش را بخواهید اگر با این سبک روزه داری کنید، نه تنها کمکی به سلامت خود نمی کنید، بلکه این روش برهم زننده سیستم بدن شما نیز خواهد بود.

حالا ببینیم سحر چه اتفاقی می افتد: یک پرس باقالی پلو با گوشت یا غذای مشابه خورده می گردد و بلافاصله خواب! این سبک غذاخوردن خود به تنهایی کافی است تا دستگاه گوارش انسان را برای یک سال بیمار کند.

سبک غذایی صحیح در روزه داری

بهترین روش تغذیه برای روزه داری به این صورت است که سحر، غذا حداکثر به مقدار نیم پرس خورده گردد و تا 45 دقیقه بعد از آن مطلقا به رختخواب نروید. به نماز و دعا و و... بپردازید و بعد از آن خواب مجاز است. در افطار نیز به چای و شیر و چند عدد خرما و کمی نان و پنیر یا یک کاسه کوچک سوپ یا آش بسنده کنید و یک ساعت بعد از این افطار، وعده بعدی غذایی خورده گردد.

در این ماه بهترین زمان پیاده روی فاصله افطار سبک تا شام است. برای تمام وعده ها میل کردن سالاد یا سبزی خوردن توصیه می گردد. بهترین زمان میوه خوردن برای روزه دار آخر شب است.

همین طور از نوشیدن هشت تا ده لیوان آب غافل نشوید. بهتر است آب با تخم شربتی، خاکشیر لیمو و کمی گلاب مخلوط گردد و این ترکیب به صورت خنک و نه یخ میل گردد تا ایجاد نفخ نکند.

مهرداد رحیم زاده - کارشناس تغذیه و رژیم درمانی / روزنامه مجله زیبایی زندگی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1041

به "روزه داران، یک سوم کمتر از همیشه غذا بخورند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزه داران، یک سوم کمتر از همیشه غذا بخورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید