سد النهضه در اتیوپی بهانه ای برای بسط روابط مسکو و قاهره

به گزارش مجله زیبایی زندگی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دوشنبه گذشته به قاهره رفت تا با رییس جمهوری مصر ملاقات و گفت و گو کند؛ امور منطقه ای بویژه برطرف اختلافات در خصوص آبگیری سد النهضه در اتیوپی محور مذاکرات اعلام شد که بسط روابط در حوزه نظامی با قاهره راهبرد اصلی مسکو در این سفر بود.

سد النهضه در اتیوپی بهانه ای برای بسط روابط مسکو و قاهره

مصر از شرکای مهم روسیه در خاورمیانه و شمال آفریقا است؛ در سفر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به سوچی در روسیه در ماه اکتبر سال 2018 قرارداد مشارکت همه جانبه و همکاریهای راهبردی امضا شد. همچنین به دنبال ملاقات لاوروف از قاهره در ماه آوریل سال 2019 و سفر وزیر خارجه مصر به مسکو در ماه اکتبر سال 2020 در دوم مارس سال 2021 رایزنی هایی بین وزارت خارجه دو کشور با محور مسائل اروپایی برگزار گردید.

روسیه و مصر در سال های اخیر همکاری های خود را در عرصه های مهمی اعم از نظامی و انرژی هسته ای گسترش داده اند؛ رزمایش مشترک دو کشور با عنوان پل دوستی 2020 آذر سال 1399 در دریای سیاه برگزار گردید که نخستین رزمایش مشترک آنها بود. تحلیلگران مسائل نظامی بر این باورند که مسکو می خواهد مصر را به یکی از بازارهای فروش تجهیزات نظامی و دفاعی خود تبدیل کند.

وزیر خارجه روسیه دوشنبه گذشته و در شروع سفر خود به مصر، با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری این کشور در شهر قاهره ملاقات و گفت وگو کرد.

شبکه خبری عرب نیوز در ارتباط با سفر لاوروف به قاهره نوشت که آبگیری سد النهضه بر روی رود نیل در کشور اتیوپی و برطرف اختلاف ها میان طرفین به عنوان یکی از محورهای اصلی گفت و گوی لاوروف و السیسی در قاهره بود.

این شبکه اضافه نمود: روسیه به دنبال دستیابی به راه حلی برای همه طرف ها(مصر ، سودان و اتیوپی) در مورد آبگیری و بهره برداری از این سد به وسیله مذاکرات است.

وزیر امور خارجه روسیه در ملاقات با رئیس جمهوری مصر، به السیسی گفته که مسکو با هرگونه مداخله در حقوق تاریخی مصر درباره رود نیل مخالفت خواهد نمود.

اتیوپی در حال ساخت سد عظیمی بر روی رود نیل است که در طرف مقابل، مصر و سودان آبگیری و بهره برداری از این سد را تهدید عظیم برای حیات مالی خود می دانند.

لاوروف در ملاقات با السیسی هر گونه اقدام یکجانبه در این زمینه را رد کرد و همچنین از کوشش های مصر برای حل این مساله قدردانی کرد.

در مقابل رییس جمهوری مصر هم گفت که حل نشدن این مساله بر امنیت و ثبات منطقه تاثیر می گذارد.

السیسی همچنین در گفت وگو با لاوروف به مساله درگیریها در لیبی پرداخت و بر ضرورت خارج شدن نیروهای خارجی از این کشور تاکید نمود و گفت: دخالت غیرقانونی خارجی در امور لیبی بحران در این کشور را دامن می زند.

لاوروف در این باره نقش قاهره به ویژه کوشش های رئیس جمهوری مصر در آماده سازی جهت سیاسی در برطرف بحران لیبی تاکید نمود و گفت که روسیه به دنبال ادامه همکاری و هماهنگی ها با قاهره در این زمینه است.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1649

به "سد النهضه در اتیوپی بهانه ای برای بسط روابط مسکو و قاهره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سد النهضه در اتیوپی بهانه ای برای بسط روابط مسکو و قاهره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید