طراحی لباس ذهن خوان

به گزارش مجله زیبایی زندگی، با تشدید فعالیت مغزی فرد پوشنده، چراغ های روی سطح این لباس چشمک می زند و بال های روی شانه آن به حرکت در می آید. به گزارش سی نت، وقتی پوشنده این لباس آرام است، رنگ آن بنفش می گردد.

طراحی لباس ذهن خوان

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ دیجیتال از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

آنوک ویپرشت طراح هلندی لباسی طراحی نموده است که بر اساس فعالیت مغز کسی که آن را به تن دارد شکل عوض می نماید. این لباس که به صورت سه بعدی چاپ شده است، لباس پانگولینی (مورچه خوار پولک دار) نام دارد و با 1204 حسگر الکترومغزنگاری به مغز وصل می گردد.

حسگر های روی این لباس شبیه پولک های پانگولین (نوعی مورچه خوار) هستند و نام لباس هم برگرفته از نام همین جانور است. بسته به امواج مغزی دریافت شده، این لباس تکان می خورد و رنگ عوض می نماید و این امواج را به حرکت و الگو های رنگی مختلف تبدیل می نماید.

با تشدید فعالیت مغزی فرد پوشنده، چراغ های روی سطح این لباس چشمک می زند و بال های روی شانه آن به حرکت در می آید. به گزارش سی نت، وقتی پوشنده این لباس آرام است، رنگ آن بنفش می گردد.

ویپرشت گفت: هریک از ورودی های بی سی آی (رابط مغزی رایانه ای) این لباس به یک محرک وصل است و این باعث می گردد حرکات این لباس منحصربه فرد باشد. ویپرشت در مصاحبه با تارنمای تری دی پی بی ام گفت: چون در بی سی آی از 64 مدار چاپی استفاده کردیم این لباس احتیاج به 64 خروجی داشت.

من این 64 تا را به 32 سر و موتور و 32 چراغ ای ئی دی تقسیم کردم که هریک به یکی از پولک های پانگولین و به مدار چاپیِ نصب شده روی سر مدل وصل شده است و باعث ایجاد جلوه های بصری زنده می گردد.

خود لباس از مواد نایلونی سبک تهیه شده است و رابط بین مغز و لباس نیز ساخت مؤسسه مدار های یکپارچه دانشگاه یوهان کپلر لینز و شرکت عصب فناوریِ جی تک است. مشکل اصلی در ساخت این لباس این بود که باید از انداختن وزن اضافی روی آن خودداری می کردیم.

راهکار این مشکل استفاده از استخوان بندی خارجی سبک به ضخامت سه میلیمتر بر روی لباس بود که به صورت سه بعدی چاپ شده بود. وزن این استخوان بندی آن قدر کم بود که بتوان آن را پوشید و استحکامش چنان زیاد بود که بتوان قطعات متحرک مختلف را روی آن سوار کرد.

ویپرشت اضافه کرد: می خواستیم لباس ظاهری سایبورگ وار (مابین موجود زنده و رایانه ای) داشته باشد و شبیه کار های اچ آر گیگر باشد. این نما با رنگ و بوی کلی این جشنواره که ترکیبی از هنر، خوش پوشی و فناوری بود هم خوانی داشت.

این لباس در جشنواره آرس الکترونیکا در اتریش به نمایش در خواهد آمد. این اولین لباس عجیبی نیست که این طراح فراوری نموده است. ویپرشت در سال 2016 پیراهن عنکبوتی را ساخت که اعضای متحرک متصل به حسگر داشت و عابران را از حریم خصوصی پوشنده لباس دور می کرد.

به زودی ممکن است به فناوری برقراری رابطه میان مغز انسان و سایر اشیای خارجی دست پیدا کنیم. ایلان ماسک اخیراً از یک رابط مغزی رایانه ای رونمایی کرد که به خوبی کار می کرد و امیدوار است بتواند همزیستی انسان و هوش مصنوعی را عملاً ممکن کند.

این فناوری ساخت شرکت نوآفرین نورالینک ماسک است و اولین کاربرد های آن در درمان اختلال ها و بیماری های مغزی خواهد بود. ماسک گفته این فناوری همچنین با کار گذاشتن قطعاتی داخل بدن انسان مسائل مهم ستون مهره ای و مغزی را حل خواهد نمود.

البته بعضی با دیدی انتقادی تر به این فناوری می نگرند و مدعی اند کارآیی دستگاه ساخت این شرکت نسبت به بی سی آی های طبی مشابه و موجود در بازار کمتر است.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1223

به "طراحی لباس ذهن خوان" امتیاز دهید

1 کاربر به "طراحی لباس ذهن خوان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی لباس ذهن خوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید