نگاهی به فرودگاه استانبول

به گزارش مجله زیبایی زندگی، شهر استانبول با جذابیت های خاص و بی نظیرش، از دیرباز مقصد بسیاری از گردشگران از سراسر دنیا می باشد. این شهر زیبا امروزه با فرودگاه جدید، مدرن و پیشرفته اش بیش از بیش نام خود را بر سر زبان ها انداخته است. فرودگاه استانبول تا به امروز پیروز به دریافت جایزه های بین المللی زیادی در زمینه طراحی و ساخت شده است و در نظر دارد عنوان بزرگ ترین فرودگاه دنیا را از آن خود کند. در این مقاله سعی نموده ایم شما را با ویژگی های این فرودگاه فوق مدرن آشنا کنیم.

نگاهی به فرودگاه استانبول

از سفر با تور استانبول زمستان 99 لذت ببرید. شهر زیبای استانبول یادگاری از حکمرانان قدرتمند عثمانی که در دوران شکوهشان شهری عظیم پایه ریزی کرده بودند.

درباره فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول (Istanbul Airport) با معماری و طراحی بی نقص خود به عنوان یک سازه بی نظیر در دنیا به شمار می آید. سقف مرکزی این فرودگاه با الگوبرداری از معماری دوره عثمانی ساخته شده است و با داشتن 1 میلیون و 300 مترمربع مساحت، بزرگ ترین ترمینال فرودگاهی زیرسقف دنیا محسوب می گردد. تمام بخش های این فرودگاه بی نظیر با استفاده از به روزترین فناوری های روز دنیا ساخته شده اند.

فرودگاه جدید استانبول در 35 کیلومتری شهر استانبول و در منطقه آرنات کوی در حال ساخت است. این فرودگاه عظیم با 76.5 میلیون متر مربع مساحت جایگزین فرودگاه بین المللی آتاتورک خواهد شد. ساخت فرودگاه استانبول در 4 فاز انجام می گردد. فاز اول آن در 29 اکتبر 2018 توسط رجب طیب اردوغان ریاست جمهوری ترکیه افتتاح شد و ساخت 3 فاز دیگر نیز تا سال 2023 به خاتمه خواهد رسید. او در مراسم افتتاحیه، نام رسمی این فرودگاه عظیم را فرودگاه استانبول نامید.

فرودگاه استانبول قرار است به بزرگترین فرودگاه دنیا تبدیل گردد

پیمانکاری فرودگاه استانبول را شرکت آی جی تی بر عهده گرفته است. برای اتمام ساخت فاز اول فرودگاه بیش از 10 هزار کارگر به صورت شبانه روزی مشغول به کار بوده اند. این فرودگاه پس از اتمام مراحل فاز اول و در اکتبر 2018 رسماً فعالیت خود را شروع کرد. اولین پرواز فرودگاه به مقصد آنکارا، پایتخت ترکیه انجام شد و پروازهای بعدی به ترتیب به مقاصد ازمیر، آنتالیا، باکو و ارجان فرودگاه استانبول را ترک کردند. در حال حاضر 90 میلیون مسافر با 250 پرواز به بیش از 300 نقطه از دنیا به وسیله فرودگاه استانبول جابجا می شوند و با افتتاح فازهای بعدی پیش بینی می گردد ظرفیت فرودگاه به بیش از 200 میلیون مسافر هم برسد. از آنجایی که استانبول محل طلاقی دو قاره آسیا و اروپا می باشد، بی شک پس از اتمام ساخت این فرودگاه در سال 2023، فرودگاه استانبول به بزرگ ترین فرودگاه در دنیا تبدیل خواهد شد.

فاز اول فرودگاه استانبول ظرفیت جابجایی 90 میلیون مسافر را دارد

ویژگی های فرودگاه استانبول

موقعیت جغرافیایی مناسب استانبول به گونه ای است که فاصله هوایی آن با دورترین نقاط دنیا مانند شانگهای و نیویورک تنها 9 ساعت است. به همین دلیل افتتاح فرودگاه جدید استانبول را با این گنجایش و ظرفیت می توان نقطه عطفی در حمل ونقل هوایی دنیا به حساب آورد.

فاز اول فرودگاه، دارای 3 باند مجهز و ظرفیت جابجایی 90 میلیون مسافر می باشد. تقریباً تمامی هواپیمایی های ترک در این فرودگاه مستقر شده اند و به بیش از 300 نقطه در دنیا پرواز دارند. با تمام ساخت 3 فاز دیگر تعداد فرودگاه ها نیز افزایش یافته و سالانه بیش از 200 میلیون مسافر می توانند از فرودگاه استانبول برای رفت وآمد استفاده نمایند. همچنین پس از انتقال کامل پروازهای آتاتورک به فرودگاه جدید استانبول 2000 هواپیما در باندهای فرودگاه نشست و برخاست خواهند کرد.

یکی از ویژگی های شاخص فرودگاه استانبول برج کنترل ترافیک آن است که از نظر فنی دارای امکانات منحصربه فرد می باشد؛ اما ویژگی مثبت دیگر برج طرح زیبای آن است که از گل لاله استانبول الهام گرفته شده، گل لاله قرن هاست در تمدن ترکیه به عنوان نماد فرهنگی - اسلامی کشور شناخته می گردد، این طراحی منحصربه فرد توانست جایزه طرح برتر در مسابقات معماری بین المللی شیکاگو را از آن خود کند. استفاده از طرح گل لاله باعث شده تا مردم ترکیه بیش از بیش به وجود این فرودگاه افتخار نمایند.

برج کنترل ترافیک فرودگاه استانبول که طرح خود را از گل لاله الهام گرفته است

امکانات فرودگاه استانبول

هدف از ساخت فرودگاه استانبول، یاری به گسترش صنعت توریسم در ترکیه است. همچنین سازندگان آن در کوشش هستند تا از رقبای منطقه ای خود مانند پیشی گرفته و نام فرودگاه استانبول را به عنوان بزرگ ترین و مجهزترین فرودگاه در دنیا به ثبت برسانند. به همین دلیل برای ساخت آن از آخرین تکنولوژی های روز دنیا بهره برده اند.

استفاده از فناوری ها و امکانات پیشرفته در تمامی قسمت های فرودگاه قابل مشاهده است. این امکانات شامل موارد زیر می شوند:

228 میز کنترل گذرنامه به همراه 20 هزار جایگاه انتظار

9 هزار دوربین هوشمند و 8 دوربین حسگر در تمام محوطه فرودگاه

سامانه تشخیص چهره در گیت ها

سامانه هوشمند تشخیص خودرو در پارکینگ ها

پارکینگ با ظرفیت 40 هزار اتومبیل

88 هواپیمای جت پل

باند مستقل فرودگاه

برج کنترل ترافیک هوایی

سالن مجهز VIP

برج کنترل ترافیک هوایی با آخرین امکانات روز

ترمینال های مخصوص باربری

ظرفیت جابجایی بیش از 200 میلیون مسافر در سال

بیمارستان مجهز در فرودگاه

اتاق های مخصوص ترانزیت

هتل با تمامی امکانات در محوطه فرودگاه

تمامی گیت های فرودگاه استانبول مجهز به سامانه تشخیص چهره هستند

فرودگاه جدید استانبول کجاست؟

فرودگاه جدید استانبول در 35 کیلومتری شهر استانبول قرار گرفته است و با توجه به تعداد بالای پروازها، تمام امکانات لازم برای رفت و آمد سریع و آسان مسافران در نظر گرفته شده است.

راه های دسترسی به فرودگاه استانبول

با توجه به قرار دریافت فرودگاه جدید استانبول در 35 کیلومتری شهر استانبول شبکه های حمل ونقل گسترده ای از تاکسی تا مترو برای آسایش مسافران در نظر گرفته شده است. دو خط مترو گایرت تپه و هالکلی در نزدیکی فرودگاه امکان رفت و آمد راحت را برای مسافران فراهم ساخته اند. البته با وسیع تر شدن فرودگاه و تا زمان اتمام ساخت فازهای دیگر، این دو خط ریلی نیز گسترده تر خواهند شد و به تبدیل شدن فرودگاه جدید استانبول به بهترین فرودگاه دنیا یاری خواهند کرد.

علاوه بر خطوط مترو، مدیریت فرودگاه همکاری های گسترده ای را نیز با سازمان های تاکسیرانی ترکیه شروع نموده است. بنابراین تاکسی های فرودگاه نیز در حجم بسیار وسیع و برنامه ریزی دقیق و منظم به مسافران خدمت رسانی می نمایند.

ایستگاه های تاکسی در فرودگاه جدید استانبول

امنیت فرودگاه استانبول

پس از حوادث تروریستی که در سال 2015 در استانبول رخ داد و موجب تخریب قسمت های مهم فرودگاه آتاتورک شد، مسئولین تصمیم دریافتد در ساخت فرودگاه جدید از به روزترین سیستم های امنیتی استفاده نمایند تا نگرانی های امنیتی را برای پروازهای بین المللی رفع سازند، بدین ترتیب شرکت های هواپیمایی ترکیه بدون هیچ دغدغه ای می توانند گوی سبقت را از رقبای عربی خود مانند ، قطرایرویز و بربایند و پروازهای خود را در صحنه های بین المللی افزایش دهند. بر همین اساس زیرساخت های امنیتی با جدیدترین فناوری ها در گوشه گوشه فرودگاه استانبول به کار برده شده اند. استفاده از سامانه رادار زمینی، نصب 9 هزار دوربین هوشمند در محوطه داخل و خارج فرودگاه و همچنین وجود 8 دوربین حسگر حرکت در پارکینگ ها چند نمونه از اقدامات امنیتی هستند. همچنین تمام گیت های فرودگاه به دستگاه های تشخیص چهره مجهز شده اند تا امنیت فرودگاه استانبول را تأمین نمایند.

نصب بیش از 9هزار دوربین در فرودگاه استانبول، امنیت فرودگاه را تامین می نمایند

هتل فرودگاه استانبول

یکی از پروژه های در حال تکمیل فرودگاه استانبول، ساخت بزرگ ترین هتل یوتل است. این هتل ها به دلیل داشتن اتاق های کوچک، راحت و امن معروف هستند. نمونه های این هتل جالب و کاربردی در فرودگاه های هیترو لندن و گاتویک ساخته شده اند. بیشتر اتاق های هتل مانند یک کپسول کوچک طراحی شده اند و به مسافرینی که پرواز با طولانی را انتخاب نموده اند و یا پروازشان تأخیر دارد این امکان را می دهد تا مکانی خصوصی، راحت و امن را برای استراحت در اختیار داشته باشند. رزرو این هتل ها معمولاً به صورت 4 ساعته هست.

هتل های یوتل در فرودگاه استانبول

برای خرید و یا رزرو با کارشناسان فروش در آژانس هواپیمایی خبرنگاران تماس بگیرید.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 649

به "نگاهی به فرودگاه استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به فرودگاه استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید