واشنگتن: پیشنهاد ما درباره ایران 22 فوریه روی میز است

به گزارش مجله زیبایی زندگی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تبادل نظر و رایزنی واشنگتن با شرکا و متحدان خود و اعضای کنگره برای اتخاذ رویکردی هماهنگ در قبال ایران اطلاع داد و اظهار داشت که فعلاً گزینه های پیشنهادی علنی نمی گردد.

واشنگتن: پیشنهاد ما درباره ایران 22 فوریه روی میز است

به گزارش مهر، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد امروز پنج شنبه (به وقت تهران) در یک نشست خبری در واکنش به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر شروع فراوری اورانیوم فلزی از سوی ایران گفت: تمایل ندارم در مورد گزارش آژانس اتمی یا دست کم یک گزارش کذایی که آن را ندیده ام صحبت کنم. اما از منظری وسیع تر این [اقدام ایران]و هر آنچه که طی ماه ها و هفته های اخیر در مورد رفتار ایران گفته ایم- گام هایی است که [تهران]برای دور شدن هرچه بیشتر از برجام برداشته است. این مایه نگرانی ماست و همین امر ضرورت برخورد ما با این چالش را مطرح می نماید.

وی در ادامه گفت که آمریکا در حال مصاحبه و رایزنی با شرکا و متحدان خود و همچنین اعضای کنگره است تا تضمین کند که رویکرد واشنگتن در قبال ایران هماهنگ و همگام بوده و از بالاترین شانس موفقیت برخوردار است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار زیاده خواهی های واشنگتن مبنی برلزوم پایبندی مجدد ایران به برجام پیش از بازگشت آمریکا به آن گفت که پیشنهاد مطرح شده دراین باره ماه هاست که روی میز است و مدعی شد که آمریکا به درخواست های خود برای بازگشت ایران به برجام ادامه می دهد چرا که به باور آمریکا این اقدام راه را برای دیپلماسی می گشاید!

ند پرایس در پاسخ به پرسشی در مورد سیاست هویج و چماق آمریکا برای بازداشتن ایران از لغو محدودیت های برجامی گفت: خب ما اظهارات مقامات تهران را شنیدیم. ما تمایل داریم که از وسوسه مذاکره علنی بپرهیزیم. دست کم در این برهه زمانی، ما نمی خواهیم تدابیری که ممکن است روی میز باشد را علنی کنیم. یک دلیلش این است که ما در حال رایزنی با متحدان و شرکای خود و اعضای کنگره هستیم تا بار دیگر مطمئن شویم که هم راستا هستیم و تنها زمانی که احساس کنیم دارای یک رویکرد هماهنگ نسبت به این چالش فوری هستیم، با ایرانی ها وارد تعامل می شویم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد برنامه واشنگتن برای ضرب الاجل 22 فوریه ایران و هرگونه هماهنگی با تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) برای بازدارندگی یا مجازات ایران گفت: همین آدینه گذشته بود که وزیر خارجه بلینکن با تروئیکای اروپایی مصاحبه کرد و ایران یکی از موضوعات آن مصاحبه بود.

وی در ادامه اضافه نمود: در روز های 21 و 22 فوریه پیشنهاد ما همچنان روی میز خواهد بود و چنانچه ایران پایبندی کامل خود به برجام را از سر بگیرد، ایالات متحده آمریکا آماده طی کردن راستا دیپلماتیک و بازگشت به برجام است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه با تکرار شرط نابجا و غیرقابل قبول واشنگتن برای بازگشت به برجام گفت که آمریکا درباره باور خود به فرمول پایبندی در ازای پایبندی کاملاً صریح بوده است: ایران پایبندی کامل خود به برجام را از سر بگیرد، ایالات متحده نیز همان کار را خواهد نمود.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی مطرح می گردد که سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه سی جی تی ان چین در مورد ترتیب بازگشت تمامی اعضای برجام به پایبندی کامل تأکید کرد: اوضاع و شرایط کاملاً شفاف است. این ایران نبود که برجام را ترک کرد، بلکه آمریکا بود که چنین اقدامی را انجام داد. ایالات متحده تصمیم گرفت که به مشارکت خود در برجام خاتمه دهد، آن ها میز مذاکره را ترک و تحریم ها را مجدداً اعمال کردند و حتی تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کردند؛ بنابراین اگر سیاست آن ها بازگشت به برجام و تبدیل شدن به یکی از طرفین این توافق است، قطعاً باید تحریم ها را لغو نمایند و به پایبندی کامل بازگردند.

این دیپلمات ایرانی در ادامه اضافه نمود: آنچه ما (در جهت کاهش تعهدات) انجام دادیم، قطعاً جبران و اصلاح تخطی آمریکا از این توافق و علیه وضع مجدد تحریم های ضد ایرانی بود. همانطور که گفتم، کاهش تعهدات ایران در حقیقت یک اقدام جبرانی و راهکار بر اساس پاراگراف 36 برجام بود.

منبع: فرارو
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1523

به "واشنگتن: پیشنهاد ما درباره ایران 22 فوریه روی میز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واشنگتن: پیشنهاد ما درباره ایران 22 فوریه روی میز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید