پرونده تغییر راستا ریل راه آهن از تپه حصار تشکیل شد

به گزارش مجله زیبایی زندگی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع آنالیز تغییر جهت ریل راه آهن از محوطه تاریخی تپه حصار دامغان، به عنوان یکی از مصوبه های سفر هیات دولت به استان سمنان، در دستور کار نهاده شد.

پرونده تغییر راستا ریل راه آهن از تپه حصار تشکیل شد

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، علی اکبر علیزاده روز دوشنبه 29 آذرماه 1400 بیان نمود: تحقق این مطالبه مردمی در گذشته به عنوان یک درخواست در سطح شهرستان دامغان و استان سمنان مطرح بود که اکنون در سطح ملی در حال آنالیز است و با دستور هیات دولت، پرونده این موضوع در وزارتخانه های راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل شد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: در دولت دوازدهم، جابه جایی ریل راه آهن از سوی وزیران راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آنالیز شد که به علت انتها کار دولت ناتمام ماند.

علیزاده اضافه نمود: این موضوع را در دولت نو به صورت جدی درخواست و پیگیری کردیم و مقدمات لازم برای این اقدام صورت گرفته است.

او توضیح داد: مقرر شد تا با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بازدید از این مجموعه تاریخی انجام شود که امیدواریم هر چه زودتر تپه حصار دامغان از آسیب عبور قطار نجات پیدا کند.

علیزاده گفت: این خواسته مردم دامغان یک موضوع مهم و مطالبه اصلی است که انتظار داریم تا دولتمردان با نگاه ویژه خود برای برطرف این مشکل و حفظ این اثر تاریخی منطقه گام بردارند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: تپه حصار دامغان با قدمت بیش از 7 هزارساله در محدوده شهر دامغان به عنوان مرجع علمی تپه های عصر آهن در جهان شناخته شده است و با اصلاح ریل راه آهن در این محوطه تاریخی، امیدهای ثبت جهانی اثر نیز زنده می شود.

تپه حصار یکی از مهم ترین محوطه های دوران پیش از تاریخ در فلات ایران است و قدمت این محوطه باستانی به هفت هزار و 500 سال قبل بازمی شود.

این تپه باستانی، 3 دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا انتها عصر مفرغ را در خود نهان دارد و قدمت و دیرینگی تمدن تپه حصار به هزاره چهارم تا هزاره نخست پیش از میلاد می رسد.

تپه حصار دامغان در سال 1310 به شماره 40 در لیست آثار ملی به ثبت رسید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2048

به "پرونده تغییر راستا ریل راه آهن از تپه حصار تشکیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده تغییر راستا ریل راه آهن از تپه حصار تشکیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید