چاپ شاد باهمبرای رسیدن به عشق پردوام، اثری از زن و شوهر روانشناس

به گزارش مجله زیبایی زندگی، به گزارش خبرنگاران، کتاب شاد با هم (استفاده از علم روانشناسی مثبت برای رسیدن به عشق پردوام) نوشته سوزان پیگلی و جیمز پاولسکی به تازگی با ترجمه مهدی قرچه داغی توسط نشر پوینده منتشر و راهی بازار نشر شده است.

چاپ شاد باهمبرای رسیدن به عشق پردوام، اثری از زن و شوهر روانشناس

برای این کتاب مارتین سلیگمن دکتر روانشناس مقدمه ای نوشته که در مقدمه اش اشاره نموده سوزی پیلگی یاولسکی و جیمز یاولسکی نویسندگان کتاب حاضر را می شناسد. او را با مفهوم روانشناسی مثبت می شناسند. این علم یکی از زیرمجموعه های روانشناسی علمی و بر پایه تحقیقات گسترده است و به صورت جدی و رسمی، نخستین بار توسط سلیگمن مورد توجه نهاده شد. او در مقدمه اش برای کتاب شاد با هم نوشته است: من برای اولین بار سوزی را ده سال قبل ملاقات کردم. او در برنامه روانشناسی منیّت ما در دانشگاه پنسیلوانیا شرکت نموده بود. او یک دانشجوی عالی بود و به عنوان یک نویسنده شخصی برتر و واجد شرایط است. سابقه آشنایی من با جیمز از این هم طولانی تر است. با او به محض مطرح شدن روانشناسی مثبت آشنا شدم. او یک فیلسوف جوان و پر انرژی بود که روانشناسی مثبت را درک می کرد. و از توانمندی بالقوه آن برای بهبود حال و روز مردم مطلع بود. او دنبال زندگی ای می گشت که قهرمان او ویلیام جیمز آن را معرفی نموده بود. سوزی و جیمز به عنوان یک زوج پیروز اند. آنها از کیفیت لازم برای نوشتن این کتاب برخوردارند. آنها نه تنها از روانشناسی مثبت بهره می گیرند بلکه از آن در زندگی مشترک خود استفاده می نمایند.

به گفته سلیگمن، روانشناسی مثبت ریشه های عمیق در فلسفه دارد. سوزان پیگلی و جیمز پاولسکی پژوهشی علمی درباره این موضوع انجام داده اند که نتیجه اش کتاب پیش روست. او می گوید وقتی من و همکارانم 20 سال قبل روانشناسی مثبت را مطرح ساختیم، در پی آن بودیم که به زندگی مردم سروسامان بدهد. این روش علمی به مردم امکان می دهد که انتخاب های مدبرانه بنمایند و مدارس، تجارت ها، خانواده ها و جوامع جالب بسازند.

کتاب شاد با هم اولین کتابی است از روانشناسی مثبت در زمینه روابط عاشقانه استفاده می نماید. نویسندگان کتاب هم در مقدمه شان بر اثر پیش رو آورده اند: این اولین کتابی است که روانشناسی مثبت را در زمینه روابط صمیمانه مطرح می سازد. هر دوی ما بیش از یک دهه است که روی روانشناسی مثبت کار نموده ایم. ما به استناد پژوهش های گسترده می دانیم که چه عواملی فراوری روابط عاشقانه می نمایند. وقتی ازدواج کردیم متوجه شدیم که این ازدواج فرصت های جدید مختلفی را پیش روی ما قرار داد تا این پژوهش را مورد استفاده قرار دهیم. گرچه کتب مختلفی وجود دارند که در این باره نوشته شده اند که زوج هایی مانند ما می توانند از آن استفاده نمایند، اما کسی آنها را به شکلی تدوین ننموده که بتوان از آن به راحتی استفاده کرد.

این کتاب 9 فصل اصلی با این عناوین دارد:

آیا عشق حقیقتاً اکسیری است که به آن نیاز دارید؟، درس هایی که از ارسطو درباره رسیدن به عشق پردوام می توانیم بیاموزیم، افزایش اشتیاق در زندگی مشترک، اهمیت اعمال کردن احساسات مثبت، آرام بگیرید تا درک کنید، خودتان را بشناسید: شناسایی توانمندی های خود، شریک زندگی خود را بشناسید: استفاده از نقاط قدرت در روابط شما، سپاس گزاری و برای رسیدن به نتایج مطلوب به رفتار هر دو نفر نیاز است…

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

ازدواج شیان و راشل نمونه ای از یک رابطه زناشویی بر اساس لذت و شادمانی بود. در حالیکه آنها با هم اوقات خوشی را گذرانده بودند، آن اوقات خوش مبتنی بر لذت و تفریح بودند و وقتی این تفریح به پایان رسید، چیزی باقی نمانده بود تا ازدواج آنها را پایدار نگه دارد.

حالا اجازه بدهید به رابطه دیگری بپردازیم، به رابطه سام و بت. داستان از این قرار است:

چند سال قبل دوست مان بت، به ما گفت که به راستی فکر می نماید شریک زندگی اش سام، یکی از شادترین و مثبت ترین اشخاصی است که او تا کنون دیده است. از آن موقع به بعد بسیاری از دوستان سام گفتند که او یکی از شادترین و جالب ترین مردانی است که به عمر خود دیده اند. ما هم این گونه نگرشی را متوجه شدیم. سام به رغم همه فعالیت هایش، روحیه ای خوشبینانه داشت. حالت خوش و شادان او روی بت و سایر آشنایان آنها هم تأثیر گذاشته بود. در حالیکه بت و سام زوج شادی هستند و رابطه آنها با لحظات شاد و لذت بخش همراه است، تفریح و خوشگذرانی پایه و اساس رابطه آنها نیست. به جای آن حامی و پشتوانه زندگی زناشویی آنها احترام متقابل آنها به یکدیگر و تبدیل شدن شان به انسان های مثبت تر است.

رفتار مثبت آنها نه تنها روی بت بلکه روی حضور سام تأثیر گذاشته است. با این حساب چه تفاوتی میان رابطه شیان و راشل که مبتنی بر لذت بوده و رابطه سام و بت که براساس احساسات مثبت بوده وجود دارد؟ آیا لذت در رضایت با احساسات مثبت یکی هستند؟

باربارا فردریکسون کنان، پروفسور سرشناس دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل و پژوهشگر برجسته در زمینه احساسات مثبت می نویسد که این دو با هم برابر نیستند...

این کتاب با 168 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 19 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 159

به "چاپ شاد باهمبرای رسیدن به عشق پردوام، اثری از زن و شوهر روانشناس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ شاد باهمبرای رسیدن به عشق پردوام، اثری از زن و شوهر روانشناس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید