کاهش خروج پول حقیقی و رشد تقاضا در بورس

به گزارش مجله زیبایی زندگی، خبرنگاران: امروز 6 اردیبهشت 1400شاخص کل بورس اندکی ریزش کرد و شاهد بهبود نسبی بازار بودیم.

کاهش خروج پول حقیقی و رشد تقاضا در بورس

به گزارش خبرنگاران ، در معاملات روز دوشنبه شاخص کل بورس 909 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 186 هزار واحد رسید.

کاهش نرخ نزول شاخص

امروز از ابتدای معاملات فرایند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی 2 هزار واحد افت کرد. اما در دو ساعت خاتمهی شاخص رو به بالا تغییر جهت داد و در خاتمه معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 909 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 186 هزار و 933 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز در خاتمه معاملات 876 واحد نسبت به روز گذشته پائین آمد و در رقم 427 هزار و 265 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 7 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 604 واحد رسید.

فرایند شاخص

دو سمت سبز و قرمز بازار

در خاتمه معاملات روز دوشنبه، 43 نماد رشد قیمت داشتند که 32 نماد بورسی و 11 نماد فرابورسی بودند. همچنین 237 نماد کاهش قیمت داشتند که 151 نماد بورسی و 86 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 9 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 51 درصد بازار افت قیمت داشتند.

کاهش خروج پول حقیقی

در روز دوشنبه برای نهمین روز متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم و ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار به 326 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته 61 درصد کاهش یافته است.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وپاسار (بانک پاسارگاد) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 41 میلیارد تومان بود. پس از وپاسار، خساپا (خودروسازی سایپا) و میدکو (هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز کگل، کچاد و شپنا نمادهای عظیم بازار بودند که بیشترین تاثیر را بر افت شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای فملی، فولاد و شستا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و فملی و برکت در رتبه های بعدی هستند. در فرابورس نیز شگویا، آریا و بپیوند پرتراکنش ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش صف های خرید

در خاتمه معاملات امروز ارزش صف های خرید نسبت به خاتمه روز گذشته 38 درصد افزایش یافت و در رقم 54 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف های فروش نیز 0.04 درصد افزایش یافت و 4 هزار و 463 میلیارد تومان شد.

شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف خرید 34 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار نهاده شد. پس از غگیلا، شصدف (صنعتی دوده فام) و شگویا (پتروشیمی تندگویان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به کویر (فولاد کویر) تعلق داشت که در خاتمه معاملات صف فروش 200 میلیارد تومانی داشت. پس از کویر، سمگا (سرمایه گذاری میراث فرهنگی) و بنو (بیمه تجارت نو) بیشترین صف فروش را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 72 درصد خریدها توسط معامله گران حقیقی و 28 درصد توسط معامله گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 84 درصد فروش ها توسط معامله گران حقیقی و 16 درصد توسط حقوقی ها انجام شد.

افزایش ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 18 هزار و 864 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه 334 درصد افزایش یافته است. البته از این مقدار بیش از 15 هزار میلیارد تومان معادل 80 درصد به معاملات اوراق مشارکت اختصاص داشت. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 67 درصدی نسبت به روز گذشته به رقم 2 هزار و 834 میلیارد تومان رسید.

شپنا صدرنشین جدول ارزش معاملات

در معاملات امروز شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 160 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و فملی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن برکت و وپاسار در رتبه های بعدی بیشترین ارزش معاملات نهاده شدند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز ایران خودرو با تعداد 766 میلیون و 152 هزار و 856 سهم در صدر نهاده شده است. بانک تجارت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار نهاده شد و رتبه سوم به سایپا تعلق داشت. بانک صادرات و خودروسازی بهمن نیز در رتبه های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1651

به "کاهش خروج پول حقیقی و رشد تقاضا در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش خروج پول حقیقی و رشد تقاضا در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید