کمبود ویتامین D چه عوارضی دارد؟

به گزارش مجله زیبایی زندگی، ویتامین D ماده ای ضروری برای بسیاری از کارکردهای طبیعی بدن انسان است. منابع موجود در رژیم غذایی اندازهی از این ماده حیاتی را تامین می نمایند ولی بیش ترین اندازه آن را تابش مستقیم نور خورشید تامین می نماید.

کمبود ویتامین D چه عوارضی دارد؟

ویتامین D در بسیاری از عملکردهای بدن و اندام ها نقشی اساسی دارد. اما کمبود آن در بخش های مختلف بدن می تواند عوارض مختلفی را به همراه داشته باشد. در ادامه این مطلب از خبرنگاران به آنالیز عوارض کمبود ویتامین Dمی پردازیم.

عوارض کمبود ویتامین D

بیماری راشیتیسم

علائم بیماری راشیتیسم در بدن: استخوان هایی که وزن بدن را تحمل می کنند به تدریج غیرطبیعی می شوند، سبب درد استخوان ها، حساسیت عضلانی، بروز تشنج به دلیل مقدار پایین کلسیم می گردد.

ویتامین Dو تغذیه نوزادان

شیر مادر تمامی نیازهای کودک به ویتامین ها را تامین می نماید به جز ویتامین D. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، حدودا یکی دوماه بعد از فراوری باید از مکمل ویتامین D (قطره ویتامین A-D یا مولتی ویتامین) استفاده کنند یا به طور منظم در معرض نور خورشید قرار بگیرند.

کمبود ویتامین Dو پوکی استخوان در بزرگسالان

در نتیجه کمبود ویتامین D در بزرگسالان، چگالی استخوانی به طور گسترده کم می گردد و شکستگی های کاذب ایجاد می گردد. علائم کلینیکی استئومالاسی (پوکی استخوان) شامل ضعف عضلانی و حساسیت استخوان ها (از جمله استخوان های مچ و ناحیه لگن) هستند. برای جلوگیری از بروز استئومالاسی بایستی مقدار مناسبی از ترکیب ویتامین D، Ca و فسفر در رژیم غذایی فرد به کار گرفته گردد. بعلاوه باید هفته ای 2 یا 3 بار و هر بار حدود 10 الی 15 دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیریم.

آسم

کمبود ویتامین D با عملکرد پائین ریه و کنترل آسم (به خصوص در بچه ها) در ارتباط است. ویتامین D ممکن است کنترل آسم را به وسیله مسدود نمودن پروتئین های عامل التهاب در ریه بهبود بخشیده و بعلاوه فراوری پروتئین دیگر را که دارای تاثیرات ضد التهاب است افزایش دهد.

سلامت قلب

کمبود ویتامین D مرتبط با خطر فشار خون بالا و بعلاوه خطر افزایش یافته مرگ حاصل از بیماری قلبی عروقی است.

التهاب

معین شده است که کمبود ویتامین D با التهاب در ارتباط است. این عارضه با بعضی بیماری های التهابی از قبیل آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده، لوپوس و بیماری دیابت نوع 1 در ارتباط است.

آلرژی ها

مطالعات نشان می دهند که بچه های که دارای سطوح پائین تر ویتامین D هستند به احتمال زیاد نسبت به مواد غذایی متعدد دارای آلرژی هستند.

افسردگی

گیرنده های ویتامین D در بسیاری از منطقه ها مغز وجود داشته و در بسیاری از فرآیندهای مغز درگیر هستند. مصرف ویتامین دی می تواند نقش مهمی در درمان افسردگی ایفاء کنند.

دیابت نوع 2

مطالعات نشانگر همبستگی بین سطوح پایین ویتامین D و توسعه دیابت نوع 2 هستند. مطالعات مختلف شواهدی را ارائه می کنند که ویتامین D ممکن است به وسیله تاثیر بر ترشح انسولین و حساسیت به انسولین به تحمل گلوکز یاری نماید.

سلامت دهان و دندان

گزارشات اخیر نشانگر ارتباط قابل توجه بین سلامت پریودنتال و مصرف ویتامین D هستند. بعلاوه بیماران مسن که سطح پائین ویتامین D دارند نسبت به افرادی با سطح بالای ویتامین D به سرعت دندان های خود را از دست می دهند.

سرطان

کمبود ویتامین D با سرطان در ارتباط است. یک مطالعه خاص نشان می دهد که بیش از 75% افراد با انواع سرطان ها دارای سطح پائین ویتامین D هستند و پائین ترین سطوح مرتبط با سرطان های پیشرفته تر هستند. با این حال، تحقیق مازاد به معین این موضوع می پردازد که آیا سطوح بالاتر ویتامین D مرتبط با شیوع پائین تر سرطان یا مقدار مرگ و میر می باشند یا خیر.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1802

به "کمبود ویتامین D چه عوارضی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود ویتامین D چه عوارضی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید