6 علت اصلی گرایش ورزشکاران به مکمل ها و مواد نیروزا

به گزارش مجله زیبایی زندگی، گرایش ورزشکاران به مکمل ها و مواد غذایی نیروزا دلایل مشخصی دارد.

6 علت اصلی گرایش ورزشکاران به مکمل ها و مواد نیروزا

به گزارش خبرنگاران، مکمل غذایی ورزشی؛ ماده ای برای رفع نیازهای غذایی و طبیعی ورزشکار یا جبران کمبود بعضی مواد مغذی بدن ورزشکار مانند آهن، مایعات، ویتامین ها و... است و اولین هدف از مصرف مکمل غذایی رفع نیازهای بدن است که در سایه آن عملکرد ورزشکار نیز بهبود می یابد و ماده غذایی نیروزا نیز غذاها و اجزایی از آن ها است که توان شخص را در انجام کار یا اجرای مهارت افزایش می دهد که می توان به کراتین، کارنیتین، بیکربنات و... اشاره کرد.

علل گرایش به مکمل ها و مواد غذایی نیروزا

دکتر غلامرضا نوروزی-رییس فدراسیون پزشکی ورزشی- با اشاره به اینکه یک اصل کلی در مورد مصرف بیشتر مکمل های موثر بر افزایش عملکرد ورزشی (مانند داروها و هورمون ها) این است که مصرف آن ها با اصول اخلاق ورزشی مغایرت دارد و جزو مواد ممنوعه یا دوپینگ به شمار می آیند، گفت: در باره دلایل گرایش ورزشکاران به مکمل ها و مواد غذایی نیروزا می توان به جبران کمبودهای رژیم غذایی یا شیوه زندگی (تغییر ترکیب و اندازه بدن)، برآوردن افزایش نیازهای ناشی از تمرینات سنگین و مسابقات مکرر، تاثیرگذاری مستقیم در عملکرد ورزشکار، عقب نماندن از هم تیمی ها یا رقبا، توصیه مربی، والدین و افراد صاحب نفوذ (تاثیرپذیری ورزشکاران از مربی تا 68 درصد گزارش شده است) و حس برتری جویی هر فرد به خصوص در ورزش اشاره کرد.

نگرانی در مورد مصرف مکمل های غذایی

وی همچنین تاثیر مکمل های مصرفی، قوانین ممنوع کننده مصرف این مواد (دوپینگ) و ایمنی مکمل ها (عوارض جانبی) را از جمله موارد نگرانی در مصرف مکمل های غذایی بر شمرد.

دسته بندی مکمل های غذایی

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی همچنین در مورد دسته بندی مکمل های غذایی بر مبنای اثربخشی و عوارض جانبی مکمل ها، بیان نمود: چهار دسته بندی در این رابطه وجود دارد که به منابع مفید برای تامین انرژی و عملکرد ورزشکار، منابعی که تاثیر عملی روی عملکرد می گذارند ولی به بررسی علمی بیشتری نیاز دارند، منابع فاقد آثار مفید و اثبات شده روی عملکرد و سلامت که شامل بیشتر مکمل ها است و نیز منابعی که توسط کمیته WADA و IOC ممنوع شده اند و دوپینگ به شمار می آیند، تقسیم می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 349

به "6 علت اصلی گرایش ورزشکاران به مکمل ها و مواد نیروزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 علت اصلی گرایش ورزشکاران به مکمل ها و مواد نیروزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید