ابداع یک حسگر پوشیدنی که سطح اکسیژن بدن را اندازه گیری می نماید

به گزارش مجله زیبایی زندگی، مهندسان آمریکایی، نوعی حسگر انعطاف پذیر ابداع نموده اند که می تواند سطح اکسیژن خون را اندازه گیری کند.

ابداع یک حسگر پوشیدنی که سطح اکسیژن بدن را اندازه گیری می نماید

به گزارش خبرنگاران و به نقل از یورک الرت، مهندسان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی(UC Berkeley)، حسگر انعطاف پذیری ابداع نموده اند که می تواند از سطح اکسیژن خون در پوست، بافت ها و اندام ها نقشه برداری کند و به این ترتیب، روش جدیدی برای ترمیم زخم ارائه دهد.

یاسر خان(Yasser Khan)، دانشجوی فارغ التحصیل در رشته مهندسی برق و علوم رایانه گفت: با شنیدن نام اکسیمتر(oximeter)، معمولا حسگرهای اکسیژن خون را تصور می کنیم که خشک و بزرگ هستند. گروه ما قصد دارد از این حد فراتر برود و اکسیمترهایی ارائه دهد که سبک، نازک و انعطاف پذیر هستند.

این حسگر، از مواد آلی ساخته شده که روی یک پلاستیک انعطاف پذیر قابل اتصال به بدن چاپ شده اند. این ابزار بر خلاف اکسیمترهای معمول، می تواند سطح اکسیژن خون را در شش نقطه تشخیص دهد و در هر نقطه ای از بدن قابل استفاده است. از این فناوری می توان برای نقشه برداری از اکسیژن بافت های پوست و یا آنالیز سطوح اکسیژن در اندام پیوند زده شده استفاده کرد.

آنا کلاودیا آریاس(Ana Claudia Arias)، استاد مهندسی برق و علوم رایانه دانشگاه کالیفرنیا، برکلی گفت: این حسگر پوشیدنی، برای همه ابزار پزشکی که در آنالیز اکسیژن مورد استفاده قرار می گیرند، کارآمد است. بیماران مبتلا به دیابت و یا وقفه تنفسی در خواب می توانند از این حسگر در هر جایی استفاده نمایند تا سطح اکسیژن خون خود را بسنجند.

اکسیمترهای کنونی، تنها می توانند نواحی خاصی از بدن مانند نوک انگشتان یا نرمه گوش را آنالیز نمایند و سطوح اکسیژن خون را فقط در یک نقطه از بدن اندازه می گیرند.

یاسر خان ادامه داد: آنالیز سطح اکسیژن در مناطقی از بدن مانند پیشانی، بازوها و پاها، واقعا چالش برانگیز است.

وی اضافه نمود: جراحان معمولا پس از پیوند زدن یک اندام، می خواهند میزان دریافت اکسیژن را در همه قسمت های آن آنالیز نمایند. با داشتن این حسگر، جراح می تواند آن را در قسمت های گوناگون حرکت دهد و سطح اکسیژن را بسنجد.

این پژوهش، در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 81

به "ابداع یک حسگر پوشیدنی که سطح اکسیژن بدن را اندازه گیری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع یک حسگر پوشیدنی که سطح اکسیژن بدن را اندازه گیری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید