آنالیز رویکرد جامعه محور شهرداری تهران در مدیریت بحران کرونا

به گزارش مجله زیبایی زندگی، خبرگزاری خبرنگاران-سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در نشست کمیته تاب آوری ششمین اجلاس مجمع عمومی شهرداران آسیایی که با محور سرمایه اجتماعی شهری؛ اعتماد و مشارکت عمومی به صورت مجازی برگزار گردید، با نگاهی به تجربه مدیریت کرونا در شهر تهران به آنالیز ضرورت مشارکت جامعه محور در مدیریت بحران پرداخت.

آنالیز رویکرد جامعه محور شهرداری تهران در مدیریت بحران کرونا

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، علی نصیری با اشاره به ضرورت مشارکت اجتماعی در شهر تهران از این موضوع به عنوان یکی از الزمات توسعه پایدار نام برد و ضمن برشمردن دلایل آن، از محدود بودن امکانات دولت ها برای ارائه خدمات در سطوح محلی، ناهمخوان بودن برنامه های تهیه شده با شرایط محلی در صورت فقدان مشارکت مردمی و نبود تناسب بین نیازها و ماهیت امکانات ارائه شده به عنوان بخشی از این دلایل یاد کرد و از مشارکت اجتماعی به عنوان ابزاری برای تأثیرگذاری در تدوین سیاست ها و طرح های بهبود محیط زندگی ، ارتقای توانمندی جامعه در برابر مخاطرات، تسهیل کننده توسعه پایدار و کامل کننده زنجیره اقدامات حاکمیتی در کاهش مخاطرات و مدیریت بحران نام برد.

نصیری از بهره گیری از دانش و تجربه موجود در سطح محلی، استفاده مؤثر از منابع و توانایی های منطبق با ویژگی و خصوصیات مردم محلی، حاکمیت اخلاق و فرهنگ کار تیمی در میان افراد جامعه، توانایی بالا در سنجش مؤثر نیازها، توزیع مؤثر و عادلانه کالا و خدمات در زمان وقوع بحران، بهره گیری از همبستگی، انسجام و ظرفیت بالای اجتماعات محلی و پشتیبانی از مردم محلی به منظور افزایش توانمندی وکاهش آسیب پذیری به عنوان نقاط قوت رویکرد جامعه محور مدیریت بحران نام برد.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه این نشست با اشاره به تجربه فعالیت گروه های داوطلب واکنش اضطراری در محلات تهران، از این تجربه به عنوان یکی از الگوهای پیروز مشارکت اجتماعی در تهران یاد کرد و به تشریح مشارکت این گروه در طرح واکسیناسیون جهادی شهرداری تهران، برگزاری مانورهای محلی و منطقه ای، اجرای طرح مدرسه آماده، طرح مقابله با ویروس کرونا، حضور در نمایشگاه های منطقه ای و شهری، برگزاری مسابقات منطقه ای و شهری و مشارکت در آموزش عمومی شهروندان پرداخت.

نصیری از اقدامات اجرا شده از سوی شهرداری تهران در مدیریت بیماری کرونا به عنوان مدیریتی مشارکت محور یاد کرد و ضمن تشریح ساختار ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران، استفاده از ظرفیت های موجود در حوزه های قرنطینه هوشمند، اعلام محدودیت در حمل و نقل عمومی، پیگیری اجرای دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی در اماکن اداری ورزشی، برقراری امکان بهره برداری از سامانه امید برای اعمال محدودیت های هوشمند و ممنوعیت خرید و صدور بلیط های اعتباری مترو به عنوان اهم اقدامات انجام شده به وسیله شهرداری تهران در حوزه فاصله گذاری را توضیح داد.

وی از تدوین برنامه مدیریت بحران کووید 19 در شهر تهران در سه محور و 140 اقدام، تدوین و ابلاغ ساختار ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران و فعال سازی بخش ها و شاخه های آن ، تدوین توضیح وظایف مربوط به بخش های مختلف ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران، راه اندازی پویش جهادی تهران دوباره جان می گیرد با رویکرد توسعه ظرفیت­ واکسیناسیون شهر تهران (شامل 18 شهر واکسن، 22 اتوبوس زندگی، 22 ایستگاه مترو، 220 مسجد، 20 مرکز سیار) ، راه اندازی سامانه 137 برای واکسیناسیون توان یابان و فراوری محتوا و انجام تبلیغات محیطی در راستای ارتقاء سطح آگاهی عمومی به عنوان بخشی از اقدامات اجرا شده سازمان در حوزه واکسیناسیون نام برد.

در ادامه این نشست، شاهین مظفری معاون بازتوانی، بازیابی و مشارکت جامعه محور سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به آنالیز تجربه شهرداری تهران در ایجاد ظرفیت های مشارکت مردمی در موضوع مدیریت بحران پرداخت.

وی از شناسایی ظرفیتها و دارایی های محله به عنوان بخشی از هدف کلی مشارکت جامعه محور نام برد و از شکوفایی آن در جهت توسعه اجتماع محور محلی و توسعه درون زا یاد کرد و گفت: توسعه اجتماعی در خصوص قرار دادن انسان ها در مرکز نظریه توسعه است و رویکرد توسعه اجتماعی بر ظرفیت ها تاکید می نماید و بنابراین توانمندسازی در آن بسیار با اهمیت است.

وی در ادامه به آنالیز تجربه فعالیت گروه های داوطلب واکنش اضطراری شهر تهران (دوام) به عنوان یه نمود پیروز از مشارکت جامعه محور نام برد و از مشارکت در طرح جهادی واکسیناسیون شهرداری تهران ، همکاری در برگزاری آموزش عمومی مدیریت بحران در مدارس، مشارکت در برگزاری مانورهای امداد و نجات محلی و منطقه ای ، همکاری در برگزاری آموزش عمومی مدیریت بحران در محلات و واکسیناسیون پلاک به پلاک با مشارکت 137 به عنوان بخش از اقدامات اجرا شده از سوی داوطلبان یاد کرد.

به گفته مظفری؛ اولویت پایین مباحث مربوط به مدیریت بحران در جامعه، غلبه حداکثری داوطلبان خانم (87درصد) ، بالا بودن میانگین سنی داوطلبان (43سال) ، عدم برابری امکانات اقتصادی با نسبت جمعیت اعضا و توان محدود عملیاتی نسبت به جمعیت اعضا بخشی از چالش های مجود در زمینه فعالیت گروه های دوام به شمار می آید.

وی در ادامه به تشریح پویش آموزش همگانی با شعار هر خانواده تهرانی یک نفر آموزش دیده به عنوان برنامه آینده پیش بینی شده برای ادامه فعالیت گروه های داوطلب دوام یاد کرد و از آموزش همگانی به دو میلیون نفر از شهروندان تهرانی با هدف ارتقای آگاهی و آمادگی آنان در مواجهه با مخاطرات طبیعی همچون زلزله، سیل ، طوفان و ... به عنوان محور کلیدی این طرح نام برد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2101

به "آنالیز رویکرد جامعه محور شهرداری تهران در مدیریت بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز رویکرد جامعه محور شهرداری تهران در مدیریت بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید