تاریخچه ای از پیتزای ایتالیایی و معرفی آن بعنوان میراث جهانی به یونسکو

به گزارش مجله زیبایی زندگی، نام پیتزا با نام ایتالیا و شهر ناپل گره خورده است. همه می دانند که پیتزا اصالتا یک غذای ایتالیایی است و ایتالیایی ها بودند که دو غذای لذیذ پیتزا و پاستا را جهانی کردند اما در خصوص پیتزا کمتر کسی می داند که این نان های گرد چه راه پر پیچ و خم و درازی را طی نموده اند تا به شهرت برسند.

تاریخچه ای از پیتزای ایتالیایی و معرفی آن بعنوان میراث جهانی به یونسکو

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

در واقع، ابتدا این رومی ها بودند که غذایی شبیه به پیتزاهای امروزی طبخ می کردند. نوشته های یک تاریخ نگار رومی به نام مارکوس پورسیوس کاتو نشان می دهد که 300 سال پیش از میلاد مسیح (ع)، رومی ها نان های گرد و پهنی را که از ترکیب آرد و آب درست می شد روی سنگ های داغ می پختند و با روغن و سبزیجات مختلف می خوردند.

این نان های سنتی میان اهالی منطقه مدیترانه شهرت زیادی داشت. رفته رفته نان های گرد و برشته توسط مستعمره نشینان یونانی از روم به جنوب ایتالیا راه پیدا کرد و ایتالیایی ها به خصوص قشر کم درآمد شیفته این غذای سبک و ترد و خوشمزه شدند اما تا مدت ها این نان ها یک غذای فقیرانه به حساب می آمد و افراد طبقه بالا رغبت زیادی به خوردن آن نداشتند.

این نان ها اگرچه پیش زمینه تولد پیتزا بودند اما با پیتزاهای امروزی خیلی تفاوت داشتند. از گوجه فرنگی و پنیر که پای ثابت پیتزاهای امروزی است خبری نبود و البته چیزی که این نان های گرد را به پیتزا تبدیل کرد در واقع همان گوجه فرنگی است.

ایتالیا هنر پخت پیتزای خود به نام ناپل را به عنوان میراث دنیای بشریت به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل یونسکو معرفی کرد.

از آنجا که پیتزای ناپلی معرف ایتالیا در سراسر دنیا است کمیته ملی یونسکوی ایتالیا به پیشنهاد وزارت کشاورزی و با حمایت وزارتخانه های خارجه، دانشگاه ها، محیط زیست و اقتصاد، هنر پخت پیتزای ناپلی را به عنوان تنها کاندیدای این کشور در فهرست میراث دنیای بشریت یونسکو انتخاب نموده است.

مذاکرات طولانی و پیچیده 200 کشور دنیا در این خصوص شروع خواهد شد.

تاکنون در فهرست یونسکو از هیچ نوع سنت غذایی به عنوان میراث دنیای بشریت ثبت نشده است و با کاندیدا شدن پیتزا محتمل است که این مانع نیز برداشته گردد.

هشتگ های مربوط به کاندیدا شدن پیتزای ناپل به وسیله شبکه های اجتماعی منتشر شده و تاکنون 850 هزار امضا از سراسر دنیا جمع آوری شده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 603

به "تاریخچه ای از پیتزای ایتالیایی و معرفی آن بعنوان میراث جهانی به یونسکو" امتیاز دهید

1 کاربر به "تاریخچه ای از پیتزای ایتالیایی و معرفی آن بعنوان میراث جهانی به یونسکو" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه ای از پیتزای ایتالیایی و معرفی آن بعنوان میراث جهانی به یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید