خبرنگاران توسعه گردشگری الکترونیک در ایام کرونایی، فرصتی که باید بهره برد

به گزارش مجله زیبایی زندگی، اصفهان- خبرنگاران- بسیاری از کسب و کارهای صنعت گردشگری در کشور و بویژه در استان اصفهان به خاطر شیوع ویروس کرونا که مردم امکان سفر ندارند با مشکل روبرو شدند ولی در این شرایط بهترین زمان برای توجه و توسعه گردشگری الکترونیک است، فرصتی که باید از آن بهره برد.

خبرنگاران توسعه گردشگری الکترونیک در ایام کرونایی، فرصتی که باید بهره برد

لذت بخشترین تجربه سفر را با مسافرت تجربه کنید. برای یافتن تورهای لحظه آخری، برنامه سفرهای مقرون به صرفه و دریافت راهنمایی از مسافران قدیمی با ما همراه باشید.

جهانگردی الکترونیک به معنای حضور در سرزمین دیجیتال اطلاعات و ارتباطات و ظهور بر پهنه شبکه گسترده جهانی است که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از دنیای فیزیکی پیرامون را در اختیار می گذارد.

جهانگردی الکترونیک مقوله ای جدید و نوپاست که در طی 20 سال اخیر مطرح و مورد توجه قرار گرفته است.

این نوع از جهانگردی برپایه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ابزاری است که به وسیله آن، جهانگردی می تواند در کوتاه ترین زمان و با کمترین امکانات و هزینه به یک کشور یا مکانی خاص سفر نموده و جاذبه های جهانگردی و ظرفیت های جهانگردی یک کشور را شناسایی کند.

یک جهانگرد یا مسافر الکترونیکی به طور معمول پس از ورود به یک سایت جهانگردی، انتظار دسترسی به سرویس ها و اطلاعات خاص منطقه مورد نظر را دارد.

اطلاعات کلی در خصوص شرایط جغرافیایی و اقلیمی منطقه، به همراه آگاهی از شرایط آب و هوای منطقه مورد نظر، ارایه اطلاعات در خصوص راه های ارتباطی، معرفی آثار و بناهای تاریخی، فهرست موزه ها و گالری ها و مکان های دیدنی، همراه با ساعت بازدید، نرخ مکالمات تلفنی بین کشور مبدا و مقصد و خدمات دیگر ازجمله کارنمودهای جهانگردی الکترونیک است.

همچنین جهانگردی الکترونیک کارهایی از قبیل رزرو کردن بسته های سفر، پروازها، هتل ها و عرضه اطلاعات جهانگردی را تسهیل می نماید.

با استفاده از جهانگردی الکترونیک تمام بخش های سنتی صنعت جهانگردی از قبیل خطوط هوایی، شرکت های کرایه اتومبیل، هتل ها، تورگردانان، دفاتر خدمات مسافرتی و سازمان های مدیریت مقصد می توانند فعالیت های خود را به صورت لحظه ای و آنلاین انجام دهند.

جهانگردی الکترونیک مرزهای کشورها را کنار می زند و گامی موثر در افزایش آگاهی و شناخت ملل از جاذبه های جهانگردی و به تبع فرهنگ و میراث یکدیگر به شمار می رود.

حال این روزهایی که ویروس کرونا در کشور جولان می دهد و مردم به ویژه در نوروز از سفر منع می شوند بهترین گزینه برای گذران ایام نوروز و سرگرمی جهانگردی در قاب رایانه ها یعنی همان جهانگردی الکترونیک است.

چیزی که باید دید تا چه میزان زیریاخت های لازم برای آن در کشور فراهم شده است.

اما حال ببینیم این نوع جهانگردی در استان اصفهان در چه شرایطی قرار گرفته است.

عضو شورای پژوهش و فناوری دانشگاه های علمی- کاربردی استان اصفهان در این زمینه به خبرنگار خبرنگاران گفت: هیچ سناریویی در کشور و اصفهان برای مدیریت بحران در جهانگردی تعریف و تنظیم نشده است و کمی دیر به فکر تقویت جهانگردی الکترونیک و جدی دریافت آن افتادیم.

فریبا یوسفی که حدود پنج سال است که جهانگردی الکترونیک را در قالب واحد درسی در دانشگاه تدریس می نماید توضیح داد: متاسفانه به دلیل نبود یا کمبود موارد عینی در حوزه جهانگردی نمی توانیم این درس را به صورت عملی به دانشجویان آموزش دهیم .

وی اضافه نمود: چند شرکت در زمینه جهانگردی الکترونیک فعال هستند اما کارهای خارق العاده ای در این زمینه انجام نشده تا در روزهای بحرانی شیوع کرونا بتوانیم خدمات جهانگردی آنلاین ارائه دهیم.

مدرس دانشگاه در رشته جهانگردی و هتلداری اظهارداشت: پیش از این به استارتاپ هایی که در زمینه جهانگردی الکترونیکی فعال هستند توصیه نموده بودیم که تا فرصت هست فراوری محتوا نموده و سایت های پربار و کاربردی راه اندازی نمایند ولی به صورت جدی کار نشد و در 90 درصد موارد به کپی از سایت های دیگر و یا محتواهای تکراری محدود شد.

آینده پژوهی در جهانگردی الکترونیک لازم است

وی اعلام کرد: افق دید ما ایجاد برنامه های کاربردی برای جهانگردی و بازی های هوشمندانه جهانگردی بود اما در حوزه جهانگردی آنلاین آینده پژوهی نداریم که اگر چنین گردد چنان کنیم و این خوب نیست که ما در هر شرایطی آنی و به لحظه عمل می کنیم.

یوسفی ادامه داد: کسب و کارهای جهانگردی الکترونیک در جامعه ما هیچگاه به این موضوع اگر چنین گردد فکر ننموده بودند تا بتوانند تهدیدهای موجود به ویژه در زمان شیوع ویروس کرونا را به فرصت تبدیل نمایند.

وی اضافه نمود: شرایط موجود در جامعه به دلیل شیوع ویروس کرونا، شاید برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک جهانگردی شرایط نامناسبی را ایجاد نموده باشد اما برای کسب و کارهای جهانگردی مجازی زمان مناسبی است که تهدیدهای موجود را به فرصتی برای توسعه و رونق کسب و کار خود تبدیل نمایند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه اصفهان در زمینه جهانگردی الکترونیک کم و کاستی های زیادی دارد اظهارداشت: اکنون بهترین فرصت برای کسب و کارهای جهانگردی الکترونیکی است که در منزل و قرنطینه خانگی به فراوری محتوای خوب و جدید در حوزه جهانگردی الکترونیک بپردازند.

وی اعلام کرد: همچنین شرایط فعلی پیش آمده در جهانگردی زمان مناسبی است که کسب و کارهای جهانگردی الکترونیکی کمبودهای خود را استخراج و در راستای برطرف آن اقدام نمایند.

یوسفی اظهارداشت: بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی اصفهان هیچ اقدام خلاقانه ای در حوزه جهانگردی ندارند و هرچه تهران برای آن ها آماده نمایند ارائه می دهند.

سیستم یکپارچه جهانگردی الکترونیک در حوزه جهانگردی آنلاین ایجاد گردد

وی با بیان اینکه در زمینه جهانگردی الکترونیک تهران سعی نموده خوب کار کند و شیراز و یزد نیز کمی فعال هستند متذکر شد: جای سیستم یکپارچه با دستورالعمل خاص در حوزه جهانگردی الکترونیک که شامل همه چیز در بحث جهانگردی آنلاین بوده و با میزبانی قوی و خوب طراحی شده باشد خالی است.

وی جای یک سیستم یکپارچه جهانگردی الکترونیک را در استان اصفهان خالی دانست.

عضو شورای پژوهش و فناوری دانشگاه های علمی- کاربردی استان اصفهان اضافه نمود: وقت آن رسیده که اصفهان به عنوان یکی از سه راس مثلث جهانگردی ایران یعنی شیراز- یزد- اصفهان، به تکاپو بیفتد و این سیستم یکپارچه جهانگردی الکترونیک را ایجاد کند تا اگر در آینده اتفاقاتی مانند شیوع کرونا در جامعه رخ داد برای موضوع جهانگردی و کسب و کار خود نگران نباشند.

وی گفت: اگر در روزهای قرنطینه خانگی یک برنامه کاربردی، بازی یا وبسایت خوب و مناسبی وجود داشت که شهر اصفهان را بیش از آنچه هر اصفهانی و جهانگردی تا به امروز دیده است معرفی کند جهانگردی الکترونیک لذتبخش بوده و موجب رونق جهانگردی الکترونیک می گردد.

یوسفی اعلام کرد: اصفهان دارای پتانسیل های زیاد جهانگردی است و کاش شرایط جهانگردی الکترونیک در اصفهان به گونه ای بود که وقتی می گوییم به اصفهان سفر نکنید می توانستیم بگوییم با مراجعه به یک سایت جامع و خوب جهانگردی آنلاین به صورت مجازی از اصفهان و آثار تاریخی و دیدنی آن دیدن کنید.

جهانگردی اصفهان از حالت سنتی خارج و به سمت مدرنیته پیش رود

وی توضیح داد: این سیستم ها باید دارای شفافیت و سادگی در استفاده برای مقاطع مختلف سنی و سطوح تحصیلات مختلف و دارای جاذبه باشد و مردم در سفرهای ایام عادی نیز هوشمندانه تر عمل نمایند.

مدرس دانشگاه در رشته جهانگردی اضافه نمود: باید به جایی برسیم که رقابت خلاقانه در حوزه جهانگردی الکترونیک ایجاد گردد و هر شرکت و موسسه جهانگردی بسته و خدمات متنوع و مختلفی ارائه کند که مردم حتی خودشان به جای جهانگردی حضوری از جهانگردی آنلاین استقبال نمایند.

وی اشاره نمود: در حوزه فراوری محتوای جهانگردی الکترونیک باید به سمت اسطوره سازی و استوری سازی (داستان سازی) پیش برویم و افراد را در در زمینه جهانگردی درگیر داستان ها کنیم.

وی با اشاره به شعار اصفهان، شهر داستان های ناگفته که سال ها پیش برای جهانگردی اصفهان مطرح شده بود گفت: سفرنامه ها و داستان های تاریخی که در زمینه اصفهان نوشته شده است را باید به جهانگردان ارائه کرد و آن ها را برای آشنایی با این شهر کنجکاو کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 918

به "خبرنگاران توسعه گردشگری الکترونیک در ایام کرونایی، فرصتی که باید بهره برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توسعه گردشگری الکترونیک در ایام کرونایی، فرصتی که باید بهره برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید