داستان 80 ساله سرسرباز هخامنشی، سرباز در محل اصلی خود نصب می گردد

به گزارش مجله زیبایی زندگی، خبرنگاران - گروه استان ها: مرداد ماه امسال یک قاضی در نیویورک حکم داد که سرسرباز هخامنشی که 80 سال قبل از ایران ربوده شده بود بار دیگر به این کشور بازگردد.

داستان 80 ساله سرسرباز هخامنشی، سرباز در محل اصلی خود نصب می گردد

21 اکتبر سال 2017 رسانه ها گزارش کردند که دفتر دادستان منطقه منهتن شهر نیویورک همراه با پلیس محلی پیروز به توقیف یک نقش برجسته هخامنشی در نمایشگاه هنرهای زیبای اروپایی در نیویورک شد که از سوی یک دلال هنری ساکن لندن به نام روبرت وِیس با قیمت 1.2 میلیون دلار به فروش گذاشته شده بود.

اما ماجرای سرقت سرسرباز هخامنشی چه بود. بر این اساس حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه - پاسارگاد ماجرای سرقت سرسرباز هخامنشی که مربوط به 80 سال قبل است را تشریح کرد.

وی در این رابطه به خبرنگاران گفت: سرسرباز هخامنشی مربوط به تالار شمالی کاخ شوراست که 80 سال قبل به سرقت رفته بود.

فدایی اضافه نمود: در سال 1932 طی کاوشی که از سوی موسسه شیکاگو برای اولین بار در این بخش از تالار انجام شد، این نقوش برجسته به دست آمد.

وی با اشاره به اینکه این نقش برجسته سرقت شده ابعادش 50 سانتی متر بوده، ادامه داد: از سال 1932 یعنی از زمان کشف این نقش برجسته تا سال 1936 این نقش برجسته در محل اصلی بوده و در همان سال بر اساس گزارش های رسمی موسسه شرق شناسی که کار کاوش را بر عهده داشته گزارش می گردد که این نقش برجسته به سرقت رفته است.

مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه - پاسارگاد گفت: با توجه به سرقت این نقش بر جسته موضوع از سوی این مرکز به وزیر وقت فرهنگ و آموزش ایران گزارش می گردد و بدین ترتیب سرقت این نقش برجسته به صورت رسمی اعلام می گردد.

وی اظهار کرد: از آن موقع تا سال 1950 یعنی 14 سال بعد از گزارش مفقودی هیچ اطلاعی پیرامون انتقال این نقش برجسته در دست نیست تا اینکه در سال 1950 این نقش برجسته گویا به موزه مونترال کانادا اهدا می گردد.

فدایی ادامه داد: علاوه بر این بخش دیگری از این نقش برجسته که در مجاورت این نقش بوده به موزه تورنتو در کانادا اهدا می گردد که در این رابطه اطلاعاتی در دست نیست.

وی اضافه نمود: سرسرباز هخامنشی تا سال 2011 در موزه مونترال کانادا بوده و حتی چندین بار در نمایشگاه های مختلف در معرض دید قرار داده شده تا اینکه در سال 2011 از موزه مونترال سرقت می گردد و یک سال بعد موضوع سرقت به طور رسمی اعلام می گردد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه - پاسارگاد گفت: بعد از اعلام رسمی سرقت، این نقش برجسته در نمایشگاه های مختلف از جمله نمایشگاه های لندن، هلند و... به نمایش گذاشته شده تا اینکه در سال 2017 کسانی که این نقش برجسته را داشته اند به وسیله یک وب سایت آن را در معرض حراج قرار می دهند.

فدایی با بیان اینکه این وب سایت در نیویورک بوده، ادامه داد: به محض اطلاع از این موضوع به وسیله قانونی این مسئله پیگیری و اعلام شد که این نقش برجسته مربوط به ایران است از این رو از سوی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه و مرکز لاهه این پرونده حقوقی به جریان افتاد.

وی اظهار کرد: با پیگیری های اجرا شده دادگاهی در نیویورک در مردادماه امسال حکم به تحویل این نقش برجسته به ایران داده و مقدمات آن نیز صورت گرفته است.

مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه - پاسارگاد با اشاره به اینکه این نقش برجسته به نماینده دائمی ایران در سازمان ملل تحویل شد، گفت: به طور حتم پس از انتقال این نقش برجسته به ایران این اثر ارزشمند به تخت جمشید منتقل می گردد.

وی گفت: به دنبال آن هستیم که این نقش برجسته را در همان محلی که به سرقت رفته نصب کنیم و به طور حتم در آینده ای نزدیک سرسرباز هخامنشی در جای اصلی نصب می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 507

به "داستان 80 ساله سرسرباز هخامنشی، سرباز در محل اصلی خود نصب می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان 80 ساله سرسرباز هخامنشی، سرباز در محل اصلی خود نصب می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید