روز جهانی ماما: 4 موردی که باید در خصوص آن&zwnjها بدانید!

به گزارش مجله زیبایی زندگی، چرا ماماها مهم هستند؟ خیلی از ما ممکن است فکر کنیم مامایی منحصر به گذشته ها بوده و امروز در این دنیا نقش زیادی ندارد اما اشتباه می کنیم چون آمارها نشانمان می دهد که سلامت مادران و نوزادان هنوز هم به هنر این ماهران تجربی و علمی امروزی وابسته است. حال بهتر است بپرسیم آن ها چه تأثیری در سلامت مادران و نوزادان دارند؟ از آنجا که سازمان ملل متحد روز ماماها را در سراسر دنیا جشن می گیرد، ما به 4 نکته مهم اشاره می کنیم. همه ما باید درباره نقش اساسی آنها در جوامع بدانیم.

روز جهانی ماما: 4 موردی که باید در خصوص آن&zwnjها بدانید!

1. ماماها هر ساله جان میلیون ها نفر را نجات می دهند!

ماماها یک تازه مادر خسته را چک می نمایند. از سال 1990 جهان شاهد کاهش مداوم مرگ و میر نوزادان بوده است. زیرا از آن به بعد بخش عمده ای از زنان مراقبت های مامایی را تجربه نموده اند: از 67 درصد در سال 2010 به 79 درصد در سال 2017 رسیده است.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) مامایی، مرگ و میر مادران و نوزادان را بیش از 80 درصد کاهش می دهد و زایمان زودرس را تا 24 درصد کاهش می دهد.

با این وجود صدها هزار زن و نوزاد هر سال در دوران بارداری و زایمان می میرند. آژانس بهداشت جنسی و باروری سازمان ملل متحد بیشتر این مرگ ها را قابل پیشگیری می داند. بیشتر قریب به یقین این زنان به دلیل جلوگیری از خدمات ماماها جان خود را از دست دادند.

روشن است که زنان همواره در بیمارستان ها زایمان نمی نمایند و در واقع، آنها معمولاً در خانه های خود تحت راهنمایی یک زن با تجربه زایمان می نمایند. افرادی که در امر زایمان تخصص دارند و به طور طبیعی زایمان را انجام می دهند و به آن ها ماما گفته می گردد. روز جهانی ماماها به ما یادآوری می نماید که بدن زنان قادر به به جهان آوردن و زایمان کودک بدون بعضی از روش های تهاجمی است که توسط بعضی از متخصصان زنان و زایمان به کار می رود.

2. هنوز در جهان کمبود ماما وجود دارد!

وقتی همه ما از کارهای شگفت انگیز ماماها حرف می زنیم باید بدانیم که کمبود ماماها بخصوص در کشورهای در حال توسعه وجود دارد! این بدان معناست که بسیاری از چالش ها همچنان در این کشورها وجود دارد و بسیاری از ماماها عدم حمایت، شرایط پایین و دستمزد ضعیف را تجربه می نمایند.

3. ماماها مراقبت های پزشکی حیاتی را هم انجام می دهند

ماماها نه تنها جان مادران و نوزادان را نجات می دهند بلکه طیف گسترده ای از سایر خدمات مهم پزشکی را نیز ارائه می دهند. آن ها می توانند غربالگری سرطان دهانه رحم و سرطان سینه و همچنین ارائه مشاوره و خدمات را انجام دهند. در بعضی از کشورها، آن ها همچنین قادر به انجام مراقبت های اساسی اضطراری در خصوص زنان و زایمان هستند.

در این زمینه بخوانید:

زایمان طبیعی یا سزارین؟ از چالش های هرکدام بخوانید

آموزش مسائل بهداشتی و سلامت؛ چه چیزهایی را یاد می گیریم؟

4. ماماها مدافعان مهم حقوق زنان هستند

ما نمی توانیم از اهمیت ماماها حرف بزنیم بدون اینکه درمورد اقداماتشان از نظر پیشرفت حقوق زنان در سراسر جهان صحبت کنیم. آنها می توانند به بازماندگان خشونت مبتنی بر جنسیت یاری نمایند. همچنین آن ها برای جلوگیری از مثله کردن دستگاه تناسلی زنان (FGM) نیز یاری می نمایند.

چگونه روز جهانی ماماها را جشن بگیریم

یکی از بهترین راه های جشن روز جهانی ماماها، یادگیری در خصوص مامایی و نقشی است که در فرزندآوری دارد. اگر می دانید که یک ماما در به جهان آوردن فرزندتان یاری نموده است، حتما کارت تشکر برای او ارسال کنید یا با او تماس بگیرید. به یاد داشته باشیم مامایی، میزان شیردهی و پیامدهای روانی و اجتماعی را بهبود می بخشد و باعث کاهش استفاده از مداخلات، به خصوص در بخش های سزارین می گردد.

منابع:daysoftheyear ، news.un.org

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1404

به "روز جهانی ماما: 4 موردی که باید در خصوص آن&zwnjها بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی ماما: 4 موردی که باید در خصوص آن&zwnjها بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید