زنان وسرطان سینه

به گزارش مجله زیبایی زندگی، ابتلا به سرطان به عوامل گوناگونی به خصوص شیوه زندگی و تاریخچه خانوادگی بستگی دارد اما نکته امیدوار کننده این است که با دانستن روش های پیشگیرانه و اطلاع از عوامل سرطان زا می توان تا حدودی از ابتلا به آن جلوگیری کرد. از میان سرطان ها، سرطان پستان یکی از دلهره آورترین سرطان ها در میان زنان است. طوری که از هر 10 زن، یک نفر در معرض خطر است.

زنان وسرطان سینه

زنان وسرطان سینه

ابتلا به سرطان به عوامل گوناگونی به خصوص شیوه زندگی و تاریخچه خانوادگی بستگی دارد اما نکته امیدوار کننده این است که با دانستن روش های پیشگیرانه و اطلاع از عوامل سرطان زا می توان تا حدودی از ابتلا به آن جلوگیری کرد. از میان سرطان ها، سرطان پستان یکی از دلهره آورترین سرطان ها در میان زنان است. طوری که از هر 10 زن، یک نفر در معرض خطر است.

زمینه های بروزسرطان

اگرچه دلیل دقیق سرطان پستان هنوز معین نیست اما عوامل متعددی در پیدایش سرطان پستان نقش دارد. این عوامل عبارتند از:

وجود رابطه خانوادگی نزدیک با کسی که مبتلا به سرطان است، از جمله مادر، مادرعظیم و خواهر

آغاز اولین قاعدگی در سنین پایین

سن بالا: سرطان پستان در زنان بالای 50 سال بیشتر دیده می گردد.

چاقی به ویژه هنگام بلوغ

حاملگی در سنین بالا یا نداشتن فرزند

یائسگی بعد از 55 سالگی

بیماری های پستان

مصرف الکل

نشانه های سرطان

توجه داشته باشید که سرطان پستان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد. در صورتی که بیماری در این مراحل تشخیص داده گردد، درمان آن آسان تر خواهد بود.

توده یا تومور پستان

توده شایع ترین علامت سرطان پستان است که در 75 درصد موارد از سوی خود بیمار به صورت اتفاقی یا در معاینه ماهیانه کشف می گردد و اغلب بدون درد است. خصوصیات توده های مشکوک به سرطان در لمس عبارتند از قوام سفت یا سخت، غیرمتحرک و با چسبندگی به بافت اطراف. شایع ترین علامت سرطان، بروز یک توده منفرد و بدون درد در پستان است.

ترشح خونی

ترشح از نوک پستان به طور معمول در پی بیماری های خوش خیم پستان ایجاد می گردد و ترشح از نوک پستان همواره با سرطان همراه نیست. اگر ترشح خونی خود به خودی در پستان وجود داشته باشد، احتمال بیشتری برای سرطان وجود دارد.

سن بالا و وجود هر توده همراه با ترشح از نوک پستان شک به سرطان پستان را بالا می برد. پس می توان گفت خونی بودن و خود به خود خارج شدن ترشحات به خصوص وقتی همراه توده و از یک مجرا باشد از اهمیت زیادی برخوردار است.

تغییرات پوست پستان

در موارد سرطان پیشرفته، کشیدگی و متراکم شدن پستان به سمت بالا و وجود ضایعات پوستی متعدد ناشی از تهاجم سرطان، نشانه مرحله پیشرفته بیماری است. تورم پوست پستان و تغییرات معین پوست پرتقالی در پستان نشانه وخامت و تورم همراه با قرمزی، گرمی و درد شدید به دلیل سرطان التهابی پستان است.

تغییرات نوک پستان

درگیری نوک پستان بیشتر در تومورهایی که در 5/2 سانتی متری نوک پستان واقع شده اند و یا مقدار بیش از 2 سانتی متر دارند، دیده می گردد. در سرطان فرورفتگی حالت ثابت دارد و با معاینه دقیق پستان ممکن است وجود توده ای در زیر نوک معین گردد. قرمزی، خارش نوک پستان همراه با پوسته شدن و ترک خوردن آن، نشانه نوعی از سرطان پستان است.

عظیمی غدد لنفاوی زیربغل

شایع ترین محل تهاجم سرطان پستان به غدد لنفاوی زیربغل است. گاهی عظیمی غدد لنفاوی همراه با لمس توده ای واضح در پستان است و گاهی توده معینی لمس نمی گردد. در این موارد، انجام ماموگرافی برای تشخیص یاری کننده است ولی یک ماموگرافی که طبیعی باشد، رد کننده وجود سرطان پستان نیست و بیمار باید تحت انجام روش های تکمیلی و درمان مناسب باشد.

تغییر در مقدار پستان: گاهی به دلیل عظیمی بیش از حد تومور در یک پستان، پستان ها از حالت متقارن خارج شده و به طور واضحی یک پستان عظیم تر از پستان طرف مقابل می گردد. البته مقدار دو پستان در افراد سالم هم با هم فرق دارد اما عظیمی پستانی که به تازگی ایجاد شده باشد باید مورد توجه قرار گیرد.

گاهی توده خوش خیم و کیست های عظیم هم باعث عدم تقارن هر دو پستان می گردد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1837

به "زنان وسرطان سینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنان وسرطان سینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید