زندان انفرادی در همین حوالی

به گزارش مجله زیبایی زندگی، شهرری مملو از آثار تاریخی است که دیدن آنها برای هر کسی لذتبخش است. زندان تاریخی هارون الرشید یکی از آنهاست که از قدیمی ترین بناهای شهرری به حساب می آید.

زندان انفرادی در همین حوالی

با وجودی که هزار و 800سال از ساخت آن می گذرد، اما بنای آن همچنان پابرجاست. ساختمان این زندان با سنگ های آتشفشانی درست شده و ارتفاع دیواره های آن به 9متر می رسد. این بنای تاریخی در نزدیکی کوه مسگرآباد قرار گرفته است و 12کیلومتر که در جاده خراسان طی کنید، بعد از سه راه سیمان، کوه های مسگرآباد را در سمت چپ خود می بینید. زندان هارون الرشید یا زندان خان، مربوط به سده 4هجری قمری است که در دوران آل بویه ساخته شده، اما عده ای بر این باورند که قدمت بنای آن به دوره ساسانیان و سلجوقیان می رسد. از این زندان به عنوان سلول های انفرادی برای حبس زندانیان استفاده می شد و به عقیده آندره گدار معمار و باستان شناس فرانسوی، بنای آن از زمان سلجوقی است و یکی از استحکامات نظامی آن عصر بشمار می رفت.

بنای زندان به شکل مکعب مستطیل به ارتفاع 9متر و به صورت 2طبقه ساخته شده و از درازا و پهنای یکسانی برابر با 30متر و 30سانتیمتر برخوردار است. این زندان دارای ساختاری متشکل از لاشه سنگ و گچ است که 11بهمن سال1334 با شماره408 به عنوان یکی از آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1155

به "زندان انفرادی در همین حوالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندان انفرادی در همین حوالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید