سفره ایرانی بخشی از تاریخ و فرهنگ و هنر ایران است

به گزارش مجله زیبایی زندگی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: جشنواره سفره ایرانی و فرهنگی گردشگری یستگاهی است برای حضورمان در صحنه گردشگری بین الملل که از آن به عنوان گنجینه یاد می نمایند.

سفره ایرانی بخشی از تاریخ و فرهنگ و هنر ایران است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه ویزای مولتی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

به گزارش خبرنگاران از مشهد مقدس، مرتضی رحمانی موحد عصر امروز در مراسم اختتامیه چهارمین رویداد سفره ایرانی و فرهنگ گردشگری که در هتل میثاق مشهد برگزار گردید گفت: این جشنواره با رویکرد آیین مذهبی و سنتی و سفره های که مختص این مناسبتها است تشکیل شده است. سفره ایرانی قدمت طولانی دارد و سرشار از عطوفت، مهربان و صمیمت است. سفره ایرانی به ما در همه ابعاد زندگی نقش و حاکمیت خود را عمال می نماید.

وی اضافه نمود: سفره افطار، سحر، نذری و عقد همه اینها حکایت از فرهنگها و آداب مختلفی است که نسل به نسل به ما رسیده است و حاوی پیغام و ارزش های زیادی است. سفره تنها غذا خوردن نیست بلکه سفره ای که امروز گسترانیده ایم و در ایستگاه چهارم آن قرار داریم می خواهد فرهنگ گردشگری و جاذبه را در سفر و تعاملات فرهنگی ایجاد کند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور توضیح داد: تأثیرگذاری فرهنگی را باید به وسیله سفره ایرانی به رخ گردشگران بکشانیم و بگوییم ما سفره ای تأثیرگذار داریم. در حال حاضر غذا و خوراک یک پنجم از سهم سفر را و هزینه های سفر در مقصد تشکیل می دهد و ضروری است به این بخش از سفر توجه ویژه داشته باشیم.

رحمانی موحد اعلام کرد: غذا و سفره ایرانی بخشی از تاریخ و فرهنگ و ارزش های ماست. در دهه های گذشته حاوی ارزشها و انتقال پیغام های زیادی بوده است و نسل بزرگ به نسل کوچک امروز آموخته است که چگونه در کنار هم با ناملایمات کنار بیاییم و این تجمعات سبب ایجاد پیوندها و تعلقات بی شمار بوده است. ما امروز که توفیق سفره ایرانی را با هدف توسعه فرهنگ گردشگری گسترانیده ایم اهداف متعددی داشته ایم تا بتوانیم تأثیرگذاری ملی در شبکه محلی ایجاد کنیم.

وی اعلام کرد: ما باید ارزشمندی خوراک و سفره های محلی را در منظر جهانی عرضه کنیم و هدف حمایت از تنوع فرهنگی به احیای غذاهای سنتی و بومی مناطق مختلف و تبدیل غذاهای سنتی به یکی از جاذبه های گردشگری و تبدیل این غذاها را به یک استاندارد کوشش کنیم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان این مطلب که این جشنواره سرمنشأ تحولی بزرگ در توسعه پایدار گردشگری هستند، مطرح نمود: بخشی از فرآیند تاریخی و فرهنگی را باید به وسیله سفره ایرانی در توسعه گردشگری بروز دهیم. خوشبختانه رویداد منطقه 4 در سفره ایرانی فرهنگ گردشگری در شهری برگزار گردید که بزرگترین و تأثیرگذارترین سفره را در بین سفره های ما در خود جای داده است و آن سفره ثامن الحجج امام رضا (ع) است.

رحمانی موحد گفت: روزانه سفره امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی گسترانیده می گردد و در طول تاریخ زائران و شیفتگان وی از این سفره بهره مند شده اند. این سفره در ماه رمضان نیز با بیش از 12 هزار نفر روزانه میزبان زائران بوده است. بنابراین شاخص ترین و تأثیرگذارترین سفره در طول تاریخ بوده است.

وی اضافه نمود: باید به معرفی و پخت و شاخص های غذایی در تمام استانها بپردازیم و به همین دلیل سلسله رویدادهایی را در 8 منطقه کشور پیش بینی نموده ایم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان این مطلب که در مشهد مقدس ظرف و ظروف نیز ویژه است، گفت: ظرف و ظروف خود یک هویت دارد. به عنوان مثل در شهر مشهد سنگ برکت یا همان هرکاره که در پخت و عرضه غذا استفاده می گردد و این روزها بنام دیزی سنگی معروف است می تواند به عنوان نشانه هایی از این رویداد باشد.

رحمانی موحد توضیح داد: زنجیره ای از میزبانی در این برنامه حضور داشتند. مجموعه 4 استان میزبان رویداد و جشنواره بودند و امیدواریم این جشنواره ایستگاهی باشد برای حضورمان در صحنه گردشگری بین الملل که از آن به عنوان گنجینه یاد می نمایند چرا که از نظر مالی و فرهنگی سهم بزرگی را در گردشگری جهان اختصاص می دهد و ما باید سهم خود را از این نگاه و سیاستها کسب کنیم.

منبع: تسنیم
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 689

به "سفره ایرانی بخشی از تاریخ و فرهنگ و هنر ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفره ایرانی بخشی از تاریخ و فرهنگ و هنر ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید