سناتور آمریکایی: با خروج از معاهده آسمان های باز در مقابل روسیه بی دفاع شده ایم

به گزارش مجله زیبایی زندگی، سناتور آمریکایی و یکی از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنا می گوید، خروج این کشور از معاهده آسمان های باز، آمریکا را در مقابل روسیه بی دفاع می نماید.

سناتور آمریکایی: با خروج از معاهده آسمان های باز در مقابل روسیه بی دفاع شده ایم

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سناتور باب منندز، از اعضای کمیته روابط خارجی سنا آمریکا در بیانیه ای گفت: همانطورکه قبلا هم گفته بودم، تصمیم دولت برای خروج از این معاهده از روی بی ملاحظگی بوده و آمریکا و متحدانمان را در مقابل روسیه بی دفاع می نماید. برای 20 سال گذشته، این معاهده که از سوی سنا تایید شده، برای آمریکا و متحدانمان یک رویکرد و دورنمای مهم درباره ارتش روسیه ایجاد نموده است.

وی ادامه داد: تصمیم دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از این معاهده باعث بروز نگرانی های زیادی در میان متحدان آمریکا در خصوص تعهدات ما در قبال امنیت آنها ایجاد نموده است.

این سناتور همچنین تاکید نمود، اکنون که آمریکا بخشی از این معاهده نیست نمی تواند داده های جمع آوری شده از روسیه را که به وسیله پروازها بر اساس معاهده آسمان های باز به دست می آید، داشته باشد. من بر این باورم که تصمیم ترامپ در خروج از این معاهده نقض قوانین داخلی آمریکاست. در قانون اختیارات دفاع ملی 2020، کنگره بار دیگر بر حمایت خود از معاهده آسمان های باز حمایت نموده و دولت را موظف نموده چهار ماه پیش از هرگونه اعلام رسمی خروج، این اقدام را توجیه کند.

وی همچنین از جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا خواسته تا بار دیگر به این معاهده ملحق گردد.

معاهده آسمان های باز به اعضای آن اجازه می دهد تا در بخشی از برنامه پروازهای برنامه ریزی شده نظارتی پروازهای شناسایی در کشورهای دیگر انجام دهند. بیش از 30 کشور در این برنامه که با هدف تقویت شفافیت فعالیت های نظامی ایجاد شده، شرکت دارند.

حضور آمریکا در این معاهده به صورت رسمی روز یکشنبه و شش ماه پس از آن انتها یافت که دولت واشنگتن تمایل خود را برای خروج از آن اعلام نمود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خروج این کشور از معاهده مذکور را 21 مارس تایید کرد و علت آن را نقض آن توسط روسیه و فقدان پیروی از این معاهده توسط دولت مسکو اعلام نمود. مسکو تمامی این اتهامات را رد نموده است.

بسیاری از کشور اروپایی تاسف خود را بابت این اقدام آمریکا ابراز داشته و ابراز امیدواری کردند که واشنگتن این تصمیم را مورد آنالیز قرار دهد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اوایل ماه جاری میلادی گفته بود که مسکو از شرکایش در معاهده مذکور می خواهد تا تضمین های قانونی را ارائه نمایند که داده های پروازی را به آمریکا نمی دهند. انگلیس، آلمان و فرانسه از آن موقع بر تعهداتشان به این معاهده تاکید نموده اند.

رئیس کمیته امور روابط خارجه شورای فدراسیون روسیه گفته که معاهده آسمان های باز تا مادامی که کشورهای ناتو تضمین نمایند داده هایشان را به طرف ثالث به ویژه آمریکا نمی دهند، پابرجای می ماند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1374

به "سناتور آمریکایی: با خروج از معاهده آسمان های باز در مقابل روسیه بی دفاع شده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سناتور آمریکایی: با خروج از معاهده آسمان های باز در مقابل روسیه بی دفاع شده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید