ظهور غیرقابل پیش بینی چین

به گزارش مجله زیبایی زندگی، یک وبگاه تحلیلی آمریکایی در مطلبی به آنالیز ظهور چین در عرصه بین المللی پرداخته است.

ظهور غیرقابل پیش بینی چین

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از وبگاه تحلیلی آتلانتیک، از زمان خاتمه جنگ سرد، پکن همواره واشنگتن را یک رقیب سیاسی جدی و مهم برای خود می دانسته است. این در شرایطی است که واشنگتن به تازگی به این رقابت راهبردی از سوی چین پی برده است.

ولی ناظران آمریکایی به تازگی بلندپروازی های چین را به طور شفاف تری درک نموده اند و در عین حال نسبت به چالش هایی که چین می تواند برای هژمونی ایالات متحده به وجود بیاورد، مطلع شده اند.

تحلیلگران سیاسی درباره تئوری انتقال قدرت سیاسی صحبت می کنند و این در شرایطی است که چین در آستانه تحت الشعاع قراردادن قدرت و ثروت آمریکا در عرصه جهانی است و قصد دارد صندلی ایالات متحده را بگیرد.

البته دو مشکل متضاد نسبت به این دیدگاه وجود دارد. نخست آنکه، چینی ها خودشان هنوز به درستی ابعاد ظهور و نفوذشان در عرصه جهانی را درک ننموده اند. زمانی که شی جین پینگ رئیس جمهور چین از مردم این کشور خواست تا رویای ملی بازسازی و جوان سازی مجدد کشور را درک کنند، این بدان معناست که چینی ها باید اهمیت سیاسی و فرهنگی جامعه خود را درک کنند.

مشکل دوم نیز این است که این سئوال بدون پاسخ وجود دارد که آیا چین می تواند به هدف مربوط به بازسازی و جوان سازی مجدد ملی دست یابد یا نه. شی جین پینگ نسبت به رهبران قبلی چین قدرتمندتر است ولی حکمرانی وی به مراتب شکننده تر است.

با تور چین سفر کنید

حزب کمونیست چین با بحران مشروعیت روبرو است ولی کوشش شی جین پینگ برای تبدیل چین به یک کشور پیشرفته می تواند این بحران را تشدید کند. این عوامل می تواند تاثیر زیادی بر خطرناک تر شدن وضعیت چین در کوتاه مدت داشته باشد و در بلندمدت نیز قدرت رقابت این کشور را به شدت تضعیف کند.

این گزارش اضافه کرد: در هر صورت واشنگتن باید با یک چین قدرتمندتر و ثروتمندتر روبرو گردد، آن هم چینی که با رکود فعالیت های اقتصادی و مسائل داخلی روبرو است. ارتش چین نیز به سرعت در حال گسترش و توسعه قابلیت های خود است و توازن قدرت در آسیا را به نفع خودش تغییر داده است.

موسسه بین المللی مطالعات راهبردی برآورد نموده است که از سال 2014 میلادی ارتش چین اقدام به راه اندازی زیردریایی ها، ناوهای جنگی و ناوچه های بیشتری نموده و تعداد کشتی هایی که ارتش چین هم اکنون در خدمت گرفته است، بیشتر از نیروهای دریایی آلمان هند اسپانیا تایوان و بریتانیا است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 115

به "ظهور غیرقابل پیش بینی چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظهور غیرقابل پیش بینی چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید