نخستین گفتگوی رؤسای جمهور آمریکا و چین پیرامون تجارت و حقوق بشر

به گزارش مجله زیبایی زندگی، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، جو بایدن بامداد پنج شنبه (به وقت تهران) با شی جین پینگ همتای چینی خود پیرامون همه گیری کرونا، حقوق بشر، تجارت و امنیت منطقه ایندوپاسیفیک تلفنی مصاحبه کرد.

نخستین گفتگوی رؤسای جمهور آمریکا و چین پیرامون تجارت و حقوق بشر

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

بایدن در این گفتگوی تلفنی به نگرانی های اساسی واشنگتن درباره شیوه های قهری و غیرمنصفانه مالی پکن، سرکوب معترضان در هنگ کنگ، موارد نقض حقوق بشر در سین کیانگ، و اقدامات سلطه جویانه چین در منطقه از جمله در قبال تایوان اشاره نمود.

همه گیری کرونا، تغییرات آب و هوایی و جلوگیری از اشاعه تسلیحاتی از دیگر موضوعات مورد بحث میان سران دو کشور آمریکا و چین در این گفتگوی تلفنی بود.

رئیس جمهور آمریکا همچنین با متعهد شدن به حراست از امنیت و رفاه مردم آمریکا وعده یک یک منطقه باز و آزاد در ایندوپاسیفیک را داد و متعهد شد که یک مشارکت سودمند، و نتیجه محور را در روابط چین- آمریکا پیگیری کند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین در یک پیغام توئیتری نوشت که به همتای چینی خود تأکید نموده که همکاری با چین در صورتی امکانپذیر است که این همکاری به نفع مردم آمریکا باشد.

لازم به ذکر است که این گفتگوی تلفنی نه تنها نخستین ارتباط میان بایدن و شی بلکه نخستین ارتباط مستقیم میان روسای جمهور دو کشور از زمان گفتگوی شی با دونالد ترامپ در مارس 2020 بود.

روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز گزارش داد که پیش از مکالمه تلفنی بایدن و شی، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است که دولت بایدن اعمال محدودیت های هدفمند و جدید بر بعضی از صادرکنندگان فناوری های مهم و حساس به چین را آنالیز خواهد نمود.

بنا به این گزارش رویترز، تا زمانی که با متحدان آمریکا رایزنی و بازنگری دقیق انجام گردد، واشنگتن قصد ندارد تعرفه های تجاری وضع شده از سوی ترامپ علیه کالاهای وارداتی از چین را لغو کند.

اوایل روز چهارشنبه نیز بایدن از تشکیل یک کارگروه جدید در امور چین در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اطلاع داد که وظیفه نظارت بر امور مربوط به پکن و همچنین ارائه توصیه ها و برآوردهایی به لوید آستین وزیر دفاع این کشور را برعهده دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1521

به "نخستین گفتگوی رؤسای جمهور آمریکا و چین پیرامون تجارت و حقوق بشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین گفتگوی رؤسای جمهور آمریکا و چین پیرامون تجارت و حقوق بشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید