نزاع، مسمومیت و خودکشی در صدر آمار حوادث سال 99 قرار گرفتند

به گزارش مجله زیبایی زندگی، محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به گزارش مرکز راهنمایی عملیات بحران وزارت بهداشت طی ده ماه اول سال 1399، اظهار کرد: طی این مدت 19 هزار و 235 حادثه در کشور به ثبت رسیده که 74 درصد آن ها ترافیکی و 26 درصد غیرترافیکی بوده است، البته این آمار تنها موارد ثبت شده بوده و تعداد زیادی از این حوادث در کشور ثبت نمی گردد.

نزاع، مسمومیت و خودکشی در صدر آمار حوادث سال 99 قرار گرفتند

به گزارش ایسنا، استاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه بیشترین حوادث ثبت شده در دی ماه و سپس خرداد و آذر بوده است، گفت: از 5090 حادثه ترافیکی به ثبت رسیده بیشترین تعداد حوادث و بیشترین مصدوم در خرداد ماه و بیشترین مرگ در مهر به ثبت رسیده است. همچنین بیشترین حوادث ترافیکی در تهران، شیراز و سیستان و بلوچستان بوده است.

دکتر مطلق همچنین با اشاره به آمار حوادث غیرترافیکی نیز، مطرح کرد: از 14 هزار و 145 حادثه غیرترافیک ثبت شده؛ نزاع با 32 درصد، مسمومیت با 20 درصد و خودکشی با 14 درصد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه همچنین در ده ماه گذشته 128 زلزله 4 ریشتر و بیشتر در کشور به ثبت رسیده که بیشترین آن به ترتیب در خرداد و فروردین بوده است، توضیح داد: شدیدترین زلزله های سال 99 به ترتیب 7.5 ریشتر در خنج استان فارس، 5.5 ریشتر در کنگ هرمزگان و 4.5 ریشتر در دماوند به ثبت رسیده است. همچنین بیشترین مصدوم ناشی از زلزله های ثبت شده در تهران، گلستان و خراسان رضوی بوده است.

دکتر مطلق ادامه داد: حوادث جوی 10 ماه گذشته در کشور نیز 121 مصدوم و 97 کشته به دنبال داشته است.

سرپرست دفتر مدیریت خطر بلایا وزارت بهداشت با اشاره به آمار ناشی از نزاع در کشور نیز، توضیح داد: بیشترین نزاع در مازندران، خراسان رضوی و تهران و بالاترین آمار خودکشی نیز در تهران، فارس و خراسان رضوی ثبت شده است.

به گفته وی، همچنین 4 هزار و 476 مسمومیت مونوکسید کربن در 4 ماه مهر تا دی ثبت شده که 207 کشته در پی داشته و تهران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی به ترتیب بالاترین مسمومیت با مونواکسید کربن را گزارش نموده اند.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره حوادث ناشی از غرق شدگی نیز شرح داد: در 6 ماه نخست سال 99 تعداد 944 مورد غرق شدگی به علت شنا در مناطق ممنوع اعلام شده که 649 مورد آن به فوت منجر شده که از این تعداد 82 درصد مرد بوده اند. همچنین بالاترین آمار نیز به استان های مازندران، فارس و گیلان اختصاص دارد.

دکتر مطلق با بیان اینکه با توجه به آمار فوق، ایران جزو کشور های بلاخیز و جزو ده کشور اول از نظر جمعیت تحت تأثیر مخاطرات است، مطرح کرد: بر این اساس مدیریت خطر بلایا به جای مدیریت بلایا با رویکرد پیش فعال و تاکید بر آمادگی و پیشگیری باید در دستور کار قرار بگیرد.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه به همین دلیل اغلب کشور ها از جمله ایران برای گروه های مختلف سنی و جنسی آسیب پذیر مانند بچه ها، زنان و سالمندان برنامه هایی در دست اجرا دارند، مطرح کرد: این در حالیست که در بسیاری از این مخاطرات از جمله حوادث ترافیکی و انسان ساخت، مردان گروه پرخطر محسوب می شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این در حوادث طبیعی نیز مردان در معرض انواع آسیب های مالی، اجتماعی و روانی قرار دارند، لذا پیش بینی برنامه های برای پیشگیری از بروز این آسیب ها باید جزو اولویت ها باشد.

دکتر مطلق در سرانجام با بیان اینکه به همین دلیل تهیه شواهد و تدوین برنامه های مبتنی بر شواهد و بومی یک الزام است، گفت: کنگره سالانه سلامت مردان این فرصت را فراهم می نماید تا تازه های علمی در مورد مردان مورد تأکید و توجه ویژه قرار گیرد؛ طی این کنگره سلامت مردان از جنبه های مختلف مدنظر قرار گرفته و دانش روز را در اختیار علاقمندان قرار می دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1557

به "نزاع، مسمومیت و خودکشی در صدر آمار حوادث سال 99 قرار گرفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نزاع، مسمومیت و خودکشی در صدر آمار حوادث سال 99 قرار گرفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید