نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان در ساخت ملزومات مقابله با ویروس کرونا

به گزارش مجله زیبایی زندگی، فراوری دستگاه و مواد ضدعفونی کننده در پارک علم و فناوری مازندران شروع شد.

نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان در ساخت ملزومات مقابله با ویروس کرونا

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، کرونا ویروس که توسط سازمان جهانی بهداشت(WHO) با نام علمی کووید 19 شناخته می گردد و در همین مدت بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 245 نفر را مبتلا نموده است.

برای مقابله با این ویروس که سرعت انتقال آن بسیار بالاست؛ احتیاج به عزم عمومی مورد تأکید است و همگان در هر قشری باید نکات بهداشتی را رعایت نمایند تا از افزایش شمار مبتلایان جلوگیری گردد. در بین مبتلایان افراد عادی تا کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی دیده می شوند.

سه شرکت فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری مازندران باتوجه به احتیاج کشور به دستگاه ها و محصولاتی که در کاهش مبتلایان و پیشگیری از کرونا ویروس نقش دارند؛ با حمایت پارک علم و فناوری و مجوزی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران دریافت نموده اند، دست به کار شدند و فراوریات خود را افزایش دادند که به بعضی از آنها اشاره می گردد.

یکی از این فراوریات، ماده ضدعفونی نماینده دست و سطوح با پایه گیاهی می باشد که به علت استفاده از فرمولاسیون موجود

دست ها پس از استفاده خشک نمی شوند، کاربرد وسیع الطیف علیه میکروب ها شامل باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها دارد.

عملکرد این محصول با دارابودن اکتیویته بالا و تاثیر برروی سلول های میکروبی می تواند بافت غشای سلولی میکروب.ها را از بین ببرد.

از دیگر محصولات این شرکت محلول ضدعفونی نماینده میوه و سبزیجات با پایه گیاهی پوشان است، این محصول یک ضدقارچ و ضدباکتری با پایه گیاهی متشکل از عصاره های گیاهی است که توسط شرکت دانش بنیان فراوری می گردد.

همچنین دستگاه ضدعفونی و استریل اتاق عمل نیز توسط یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در مازندران فراوریات خود را افزایش داده است، این دستگاه قابلیت استریل وسایل آزمایشگاهی و پزشکی، ضدعفونی ملحفه و البسه بیماران، کاهش بیماری ها و حذف مواد شیمیایی، کنترل میکروارگانیسم های بیماری زا نظیر قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها را دارد.

کاهش بو و گازهای آلی در هوای بیمارستان و سرویس های بهداشتی، فراوری آب خالص برای مصارف دارویی و آزمایشگاهی، تصفیه زباله های بیمارستانی و تصفیه پساب بیمارستانی، اکسیژن فعال بعد از واکنش به اکسیژن تبدیل شده، افزایش اکسیژن و بهبود کیفیت هوا و ضدعفونی بالش و ملحفه در هتل ها از دیگر قابلیت های این دستگاه است.

محصول دیگر، ژل الکلی نام دارد که برای ضدعفونی دست، ضد عفونی تمامی وسایل تجهیزات اعم از درب ها، دستگیره، کامپیوتر و موبایل است.

این محلول همچنین ضدعفونی نماینده محوطه ها و فضاهای عمومی از قبیل فضای داخلی اماکن عمومی به ویژه سازمان ها و ادارات، کارخانجات، ایستگاه های مترو، اتوبوس، قطار و فرودگاه ها، داخل مترو ها و اتوبوس ها و هواپیماها و… است.

ظرفیت فراوری این محلول روزانه (در حال حاضر) 5 تن ژل الکلی در حجم های 250 میلی لیتری، 1 لیتری و 4 لیتری است، 5 تن نیز محلول الکلی در حجم های 1 و 4 و 10 و 20 و 220 لیتری و 30 تن نیز محلول ضدعفونی نماینده محوطه، است.

این محصولات با حمایت و تسهیلات ویژه پارک علم و فناوری مازندران به مرحله عملیاتی رسیده اند و در هفته آینده فراوریصنعتی خواهند داشت تا بخشی از مسائل جامعه در بحث ویروس کرونا را مرتفع نمایند؛ ضمن اینکه مجوزهای مورد نظر صادر شد تا فراوری انبوه داشته باشند.

فراوری ماسک های نانو فیلتر در پارک علم و فناوری کرمانشاه

با توجه به افزایش تقاضای ماسک در بازار در پی بروز ویروس کرونا، یک واحد دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری کرمانشاه کار فراوری ماسک های نانو فیلتر را آغاز نموده است.

این شرکت دانش بنیان با دستگاهی به نام الکتروریسی اقدام به فراوری الیافی در مقیاس نانو و میکرو می نماید، این الیاف کاربردهای متفاوتی دارد که بخشی از کاربرد آن در حوزه پزشکی و در تهیه انواع ماسک از جمله ماسک های پزشکی سه لایه (جراحی)، N95، N99، R95، R99، P95 و P99 است.

دکتر معصومه خان احمدی، رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه از توانمندی شرکت های دانش بنیان استان برای ساخت تجهیزات و ملزومات مقابله با کرونا اطلاع داد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر چند شرکت فناور و دانش بنیان در این خصوص عزم جدی خود را در ساخت ماسک های نانو فیلتر و ژل و مواد ضد عفونی نماینده مورد احتیاج آغاز نموده اند.

خان احمدی، با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان قابل توجهی در تمام حوزه ها تحت حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه هستند اضافه کرد: روز گذشته پس از تأیید نمونه محصول ماسک این شرکت توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان بخشی از حمایت.های اقتصادی لازم در حداقل زمان ممکن برای این شرکت توسط پارک علم و فناوری تامین شد تا در جهت تقاضای استان این شرکت چالش جدی نداشته باشد.

وی در سرانجام از توجه مسوولان غذا و دارو استان در فراهم کردن زمینه اخذ مجوز این شرکت در کوتاه ترین زمان ممکن تشکر و قدردانی کرد.

شیرزادیان مدیر عامل شرکت دانش بنیان فراورینماینده ماسک های نانوفیلتر گفت: این ماسک ها بر حسب میزان ذراتی که فیلتر می نمایند، طبقه بندی می شوند که ماسک های سری P قوی ترین آنها هستند.

رئیس اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: با ارزیابی انجام شده بر روی 500 ماسک فراوریی این شرکت قرار بر این شد تا ظرف سریع ترین زمان ممکن مجوز فراوری از وزارت بهداشت برای این شرکت صادر گردد و این شرکت از عملاً کار فراوریروزانه دو هزار ماسک را در استان آغاز نموده است.

شیرزادیان توضیح داد: نوع ماسک های فراوریی این شرکت در حد ماسک.های N95 است و دارای لایه محافظتی میکرو و نانو است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 854

به "نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان در ساخت ملزومات مقابله با ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان در ساخت ملزومات مقابله با ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید