چشم انداز روشنی پیش روی دشت های البرز نیست

به گزارش مجله زیبایی زندگی، رئیس مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به نرخ شش تا هفت سانتیمتری فرونشست در دشت های استان البرز هشدار داد که در صورت ادامه روند موجود چشم انداز نامطلوبی پیش روی دشت های البرز وجود خواهد داشت.

چشم انداز روشنی پیش روی دشت های البرز نیست

به گزارش خبرنگاران، به نقل از سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، دکتر فریبرز قریب با بیان این که پهنه فرونشست در استان البرز نسبت به گذشته افزایش یافته، گفت: استان البرز به عنوان یکی از استان های پرخطر و در معرض تنش مخاطره فرونشست در کشور محسوب می شود.

وی اضافه کرد: به دلیل شرایط خاص استان از نظر جمعیتی و وابستگی زیاد به منابع آب زیرزمینی، مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور مطالعات جدیدی در این زمینه انجام داده است.

رئیس مرکز پژوهش های کاربردی با اشاره به این که نتایج بیانگر گسترش پهنه فرونشست نسبت به مطالعات قبلی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در سال 1384 است، شرح داد: تقریباً تمامی دشت های هشتگرد، نظرآباد و کرج با نرخ سالانه حدود شش تا هفت سانتیمتر در سال متأثر از این پدیده هستند.

قریب گفت: بر اساس مستندات و گزارش های موجود در مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، در صورت تداوم خشکسالی ها در منطقه و فشار بیش از حد توان بر منابع و انسداد جریان های بالادستی آب و عدم توجه به هشدارها، چشم انداز نامطلوبی در پیش روی دشت های استان البرز به وجود خواهد آمد.

شایان ذکر است، یافته های مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در این خصوص به صورت مستند موجود و قابل دسترس است و پیش از این در جلسات متعدد استانداری و دستگاه های اجرایی استان البرز نیز ارائه شده است.

به گزارش خبرنگاران، پیش تر اداره کل راه و شهرسازی استان البرز فرونشست 20 تا 30 سانتیمتری زمین در استان البرز را رد و میزان فرونشست را دو تا سه سانتیمتر عنوان کرده بود این ادعا در حالی است که تنها متولی اعلام وضعیت فرونشست سازمان زمین شناسی است.

علاوه بر این گزارش هایی از نشست 21 سانتیمتری زمین در برخی مناطق البرز وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 208

به "چشم انداز روشنی پیش روی دشت های البرز نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم انداز روشنی پیش روی دشت های البرز نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید