افزایش 26.4 درصد مبادله تجاری تاجیکستان با کشورهای همسود

به گزارش مجله زیبایی زندگی، حجم تجارت خارجی تاجیکستان با کشورهای مستقل مشترک المنافع طی 10 ماه سال 2021 میلادی نسبت به زمان مشابه سال گذشته 26.4 درصد افزایش یافته است.

افزایش 26.4 درصد مبادله تجاری تاجیکستان با کشورهای همسود

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، تجارت خارجی تاجیکستان با کشورهای عضو جامعه همسود در ماه های ژانویه تا اکتبر امسال در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته بیشتر شده است.

بنابر گزارش وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان، به طور کلی مبادله تجاری بین این کشور و کشورهای عضو جامعه همسود طی این دوره بیش از 2.4 میلیارد دلار برآورد شده است که شامل 47.9 درصد از کل تجارت خارجی تاجیکستان می گردد.

طی این دوره تجارت خارجی تاجیکستان تنها با 7 کشور عضو، از جمله ترکمنستان 2.4 برابر، قزاقستان 31.2 درصد، ازبکستان 29.9 درصد رشد مثبت داشته است. گردش اقتصادی با سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع برعکس منفی بوده است.

بنابر گزارش سازمان آمار، شرکای اصلی تجاری تاجیکستان از میان کشورهای عضو جامعه هسمود روسیه، قزاقستان و ازبکستان بودند.

تجارت دوجانبه تاجیکستان طی این مدت با روسیه بیش از یک میلیارد دلار، قزاقستان بیش از 936.4 میلیون دلار و با ازبکستان بیش از 354 میلیون دلار بوده است.

شایان ذکر است که تراز تجاری با کشورهای همسود برای تاجیکستان منفی بوده و واردات محصولات تقریبا 5 برابر بیشتر از صادرات بوده است.

در مجموع، تاجیکستان در 10 ماه امسال میلادی به مبلغ بیش از 433.7 میلیون دلار کالا به این کشورها صادر و نزدیک به 2 میلیارد دلار محصول از این کشورها وارد نموده است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 بهمن 1400 بروزرسانی: 4 بهمن 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1975

به "افزایش 26.4 درصد مبادله تجاری تاجیکستان با کشورهای همسود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 26.4 درصد مبادله تجاری تاجیکستان با کشورهای همسود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید