تشکیل ستاد ویژه روانشناختی بحران کرونا، برخورد قانونی با روان شناس نماها

به گزارش مجله زیبایی زندگی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با هشدار نسبت به روانشناس نماهایی که در فضای مجازی فعالیت می نمایند، گفت: به دلیل عدم توجه کافی ستاد ملی مقابله با کرونا و صدا و سیما ،افراد سودجو و روان شناس نماهای مبلغ فرهنگ غربی که بعضاً مطالب غیر علمی و مبتذل را ترویج می نمایند با بسیاری از هدایت ها و خدماتی که به مخاطبان خود ارائه می نمایند، منجر به ایجاد اختلاف و بروز آسیب در درون خانواده ها می شوند.

تشکیل ستاد ویژه روانشناختی بحران کرونا، برخورد قانونی با روان شناس نماها

محمد حاتمی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به افزایش فعالیت روانشناس نماها به دنبال شیوع ویروس کرونا گفت: سبک زندگی مردم به دنبال ویروس کرونا و قرنطینه خانوادگی شرایطی را ایجاد نموده است که افرادی تحت عنوان روان شناس، مشاور و جامعه شناس در فضای مجازی فعالیت های گسترده ای داشته باشند و درباره مسائل روان شناختی، خانوادگی، بچه ها، نوجوانان و سبک زندگی مردم مشاوره دهند و کارگاه و جلسات آموزشی برگزار نمایند، این درحالیست که این افراد هیچگونه صلاحیت علمی و اخلاقی ندارند و از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور پروانه فعالیت دریافت ننموده اند.

وی با تاکید بر اینکه هر نوع فعالیت روان شناسی و مشاوره در فضای واقعی و مجازی مستلزم مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است، به تمامی کسانی که به وسیله لایو، وبینار، اینستاگرام، تلگرام و سایر ابزارهای مجازی فعالیت غیر قانونی انجام می دهند، هشدار داد که در صورت عدم دریافت مجوز از این سازمان با آن ها برخورد قانونی می گردد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: سازمان برحسب وظایف تکلیفی برای مقابله با این افراد اقداماتی انجام می دهد، اما مشکلاتی وجود دارد؛ ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا، قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید با ما همکاری نمایند و صدا و سیما اطلاعیه های سازمان را از شبکه خبر پخش کند تا اطلاع رسانی دقیقی به مردم گردد. اما به دلیل همین عدم توجه ستاد ملی مقابله با کرونا و صدا و سیما به مسئله سلامت روان، افراد سودجو و روان شناس نماهای مبلغ فرهنگ غربی که بعضاً مطالب غیر علمی و مبتذل را ترویج می نمایند با بسیاری از هدایت ها و خدماتی که به مخاطبان خود ارائه می نمایند، منجر به ایجاد اختلاف و بروز آسیب ها در درون خانواده ها می شوند.

به گفته حاتمی، بیشترین مخاطبان روان شناس نماها در فضای مجازی افرادی با سنین 16 تا 30 سال هستند؛ جوانان و نوجوانان که عطش مطالب جدید را دارند، بیشتر از سایر افراد از روان شناس نماها آسیب می بینند.

وی در این مقطع حساس کنونی از قوه قضائیه درخواست کرد که با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور همکاری نمایند چراکه به گفته حاتمی برخی روان شناس نماها که تخلفاتی را انجام داده اند و به دادسراها معرفی می شوند، تبرئه می شوند و آنالیز دقیق صورت نمی گیرد.

حاتمی در پاسخ به این سوال که پلیس فتا برای جلوگیری از روانشناس نماها در فضای مجازی به چه صورت فعالیت می نماید؟ گفت: پلیس فتا نیز ساز و کار مناسب جهت برخورد با متخلفان در فضای مجازی را ندارد؛ فرآیندی که در پلیس فتاست، منجر به نتیجه نمی گردد؛ تا دادسرا دستور ندهد، پلیس فتا کاری نمی نماید و این جزء محدودیت های پلیس فتا است.

وی با تاکید بر اینکه مسئله سلامت روان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اضافه کرد: باید ستاد ملی مقابله با بحران کرونا به نظرات سازمان توجه و برای کنترل فضاهای مجازی یاری کند، به نظر می رسد سلامت روان مسئله ای حاشیه ای است، حال آنکه باید مسئله اول در نظام سلامت، مسئله سلامت روان باشد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به اینکه برای دوران پساکرونا باید از هم اکنون برنامه های مدونی داشته باشیم، اظهار کرد: در دوران پساکرونا نرخ شیوع اختلالات روانی افزایش پیدا می نماید، برای پیشگیری آن باید تمهیداتی را انجام داد. تشکیل ستاد ویژه روانشناختی بحران کرونا تحت نظر ریاست جمهوری ضرورت دارد؛ غربال گری و تدوین شناسنامه سلامت روان برای شهروندان ایرانی نیز ضروری است.

حاتمی معتقد است که همانگونه که در دوران کرونا مداخلات اجتماعی و تغییر سبک زندگی، کارآمدی خود را نشان داد، در دوران پساکرونا پیشگیری و خدمات روان شناسی و مشاوره بیش از هر نوع خدماتی اهمیت پیدا می نماید.

وی ادامه داد: من طی نامه ای به رئیس جمهوری پیشنهاد تشکیل ستاد ویژه روانشناختی بحران کرونا را داده ام؛ امیدواریم این ستاد ویژه هر چه زودتر تشکیل گردد، نباید زمان را از دست دهیم. سازمان نظام روانشناسی با تمام ظرفیت و توانمندی های اعضای خود آماده است تا با یاری نهادها، سازمان ها، رسانه ها، سازمان های غیر دولتی و انجمن ها برای مقابله با عوارض و آسیب های روانی دوران پساکرونا برنامه ریزی کند.

به گفته رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، ضروری است سازمان نظام روان شناسی و مشاوره عضو ستاد ملی مقابله با کرونا باشد چرا که مسئله استرس، اضطراب، افسردگی، وسواس، سوگ و اختلال PTSD، سبک زندگی، مسائل خانوادگی بچه ها و نوجوانان و سایر مسائل روانی کم اهمیت تر از مسائل جسمانی نیست، بلکه به جهاتی مهمتر نیز است.

وی با بیان اینکه موضوع فضاهای مجازی بسیار مهم است، تاکید نمود: باید اجماعی ملی در این باره ایجاد گردد. چرا که بچه ها، نوجوانان، جوانان و خانواده های ما در معرض خطر هستند. از همه ارگان ها و سازمان های مسئول، به ویژه ستاد ملی مقابله با کرونا، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و صدا و سیما می خواهیم به سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جهت مدیریت و برخورد با روان شناس نماها و سودجویان فضای مجازی یاری کند؛ ما به تنهایی نمی توانیم کاری انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1045

به "تشکیل ستاد ویژه روانشناختی بحران کرونا، برخورد قانونی با روان شناس نماها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل ستاد ویژه روانشناختی بحران کرونا، برخورد قانونی با روان شناس نماها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید